I flera andra regioner, bland annat i Skånetrafiken och Västtrafik, kan man redan låna ut biljetter till andra via appen. SL förbereder nu ett test med samma modell, som i bästa fall kan starta i början på hösten.

– Vi vet att det finns en efterfrågan, men vi vet inte ännu vilken ekonomisk effekt det skulle få. Därför lanseras det på prov i år, så att vi sedan kan utvärdera om det är något som kan fungera även permanent, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Vänsterpartisten Ahmed Sharaf väckte strax innan jul frågan i Regionfullmäktige om SL inte ville ta lärdom av de andra städerna. Det skulle bli mer flexibelt om familj, vänner och andra kunde låna biljetter av varandra, menade han.

Använder erfarenheten

Nu i veckan kom svaret från trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att ett försök kan vara på gång inom kort.

– Just nu håller vi på att undersöka vilka ramar som behövs för att säkerställa att funktionen inte missbrukas. I det arbetet tittar vi bland annat på Västtrafiks och Skånetrafikens lösningar och regler kopplade till utlåningen, berättar Elin Lindström på SL.

Hur kommer det sig att inte SL har infört det här tidigare?

– Vi är ödmjuka inför att vi inte ligger först kring den här funktionen. Samtidigt är en fördel med att implementera en lösning som finns i andra städer att man kan använda den kunskap och erfarenhet som finns i andra regioner.

Har ni räknat på vad man skulle förlora i sålda enkelbiljetter? 

– Det är svårt att uppskatta vad den ekonomiska effekten blir innan en funktion är lanserad – det är därför vi vill göra detta under en provperiod och sedan utvärdera, säger Elin Lindström.

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

SL

Förhoppning – inte ett löfte

Hon tillägger att SL i grunden vill uppmuntra resenärer att använda periodbiljetter snarare än enkelbiljetter, eftersom det innebär ett incitament att resa kollektivt i stället för att åka bil.

Tidsplanen är ännu inte helt spikad.

– Vi har inte något färdigt datum för lansering i nuläget, men en förhoppning är att det ska gå att använda funktionen under tidig höst. Men som sagt – det är en förhoppning snarare än ett löfte, och beror förstås på vilka utvecklingsinsatser som behöver prioriteras längs vägen.