När larmet gick på Kastrup i veckan uppgav danskarna snabbt att det rörde sig om flera drönare och kunde även avgöra i vilken riktning de flög. Det tyder på att Kastrup är utrustat med någon form av specialsensorer för att upptäcka drönare, enligt Hans Liwång, professor i försvarsteknik vid Försvarshögskolan.

Liknande teknik användes troligtvis även för att identifiera drönarna över Gardermoen samma kväll.

Arlanda: ”Har system för detektering av drönare”

Arlanda hade inte den typen av sensorer när drönarlarmen avlöste varandra förra hösten. Polisen kritiserade flygplatsen för att deras utredare fick förlita sig på ögonvittnesskildringar. Alla utredningar blev nerlagda, utan att en enda drönarobservation kunde bekräftas.

– En flygplats som Arlanda borde ha den här tekniken, säger Hans Liwång.

Nu bekräftar Swedavia för Mitt i i att man skaffat teknik för att identifiera drönare.

”Swedavia i likhet med några av de andra nordiska flygplatsoperatörerna har system för detektering av drönare”, säger Susanne Norman, direktör för operativ drift International Airports på Swedavia, i en skriftlig kommentar.

Varken Swedavia eller polisen vill kommentera detaljer om deras förmåga att hantera drönare.

 Hans Liwång, forskare vid Försvarshögskolan.

Hans Liwång, forskare vid Försvarshögskolan.

Anders G Warne

Polisen: Alltid redo att agera

”Vi är alltid redo att agera om en liknande situation skulle uppstå här. Vi följer läget och samverkar med berörda myndigheter och andra aktörer rörande de uppgifter som inkommit efter drönarincidenterna i våra grannländer”, skriver Stockholmspolisens pressavdelning.

Det är viktigt att med precision kunna upptäcka drönare på flygplatser, enligt Hans Liwång. Vanlig flygradar kan snappa upp drönar-ekon men är inte tillförlitliga nog.

– När man vet var och i vilken riktning drönaren flyger kan man öppna luftrummet snabbare och dessutom undvika att det stängs på grund av rykten.

Experten: Inte lämpliga att skjuta ner

Bättre teknik på flygplatsen kan även hjälpa polisen och Försvarsmakten att identifiera var drönare startar och landar.

– Försvaret har spjutspetsteknik för att identifiera drönare. Utmaningen är att få ut det här brett, Sverige har en resa kvar att göra på civila platser.

Enligt Hans Liwång är riskerna med att skjuta ner drönare för stora. Flygplatsen, med dess personal och resenärer, så väl som andra personer i närheten av flygplatsen riskerar att skadas.

– Polisen får skjuta ner drönare, men det är kanske inte lämpligt och skulle ändå leda till att man behöver stänga flygplatsen.