I april gjorde den svävande pendelbåten Nova comeback för en andra testperiod.

Bärplansbåten, som går direkt mellan Tappström och Klara Mälarstrand, har sedan dess gått på sträckan alla dagar i veckan.

Men på torsdag går sista turen för den här gången.

Båten avgår tre gånger per dag åt vardera håll och den sista turen avgår från Tappström klockan 19.00 och anländer vid Klara Mälarstrand 19.40 torsdagen den 31 juli.

Ska utvärderas

Redan efter förra testperioden sågs vissa tids- och klimatvinster.

Enligt Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, är det för tidigt att veta om det är aktuellt att båten blir ett permanent inslag.

"En första sammanställning av utvärderingen blir klar under hösten 2025, men vi kan redan nu se att projektet gett många insikter och information för vårt arbete framåt", skriver hon till Mitt i.

Under förra testperioden hade båten en beläggning runt 80 procent, men ännu finns inga siffror på hur många som rest med båten under den här sommaren.

Mindre än ordinarie båtar

Bärplansbådet tar betydligt färre passagerare än de ordinarie båtarna på linjen, 25 istället för mellan 150-200.

På söndagen blev båten snabbt full och flera passagerare kom inte med. För den som vill passa på att åka med Nova innan torsdag gäller det att vara på plats tidigt.

"Det är först till kvarn och tyvärr finns inga garantier att man får åka med. Blir det fullt hänvisar vi till linje 89 som kör den ordinarie turen. Det är mycket möjligt att det kommer att vara ett extra stort intresse de sista dagarna innan testperioden avslutas och att det kan bli trångt på bryggan så det är bra att vara ute i god tid", menar Natalie Nordenswan.

Om båten blir permanent, hur ska ni nå upp i samma kapacitet?

"Det är ju en väldigt hypotetisk fråga, men i teorin skulle Nova i så fall utgöra en del av en större fartygsflotta någonstans i trafiken".

Det är inte SL som äger båten, utan man har genom projektet bara upplåtit en sträcka för att testa fartyget i linjelagd kollektivtrafik.