Bärplansbåten, som går mellan Tappström och Klara Mälarstrand, är ett pilotprojekt som drog i gång under hösten.
I april gjorde den svävande pendelbåten Nova comeback efter ett vinteruppehåll och turlistan utökades till alla dagar i veckan.
Nu svävar båten fram över sjön i två veckor till innan den gör det för en sista gång den 31 juli, då pilotprojektet avslutas.
Klimatvinster
Michaela Haga, (C), ordförande i Region Stockholms sjötrafikutskott, berättade i april att efter den första testperioden i höst har både tids- och klimatvinster kunnat konstateras.
Turen tar 30 minuter i stället för 45, som för de ordinarie pendelbåtarna utan hållplatsstopp, och koldioxidutsläppen per person och kilometer beräknas vara 23 gram.
De vanliga båtarnas genomsnittliga utsläpp per person och kilometer ligger på 439 gram. Totalt är det en minskning av utsläpp på 95 procent.
Sista chansen
Efter att testperioden är över ska projektet i sin helhet utvärderas.
Allt från koldioxidutsläpp, svall, och energiförbrukning till resenärernas upplevelse ska tittas över och utredningen beräknas vara klar under slutet av hösten.
Den sista turen avgår från Tappström klockan 19.00 och anländer vid Klara Mälarstrand 19.40 torsdagen den 31 juli.