Överst i disken ligger mangofrukter, svällande citroner och jättelika hallon. Men det är inga riktiga frukter utan bakelser skapade för att lura ögat – eller trompe-l'œil som det kallas på franska.
Trenden tros ha börjat i Frankrike och sedan de kom till Sverige tidigt i höstas har de florerat både på tiktok och i traditionella medier. Det skrivs om långa köer av nyfikna som vill sätta tänderna i de falska frukterna.
Frågan är hur länge hajpen håller i sig
– Det har vi också frågat oss och vi får väl se helt enkelt. Vissa trender håller i sig länge, andra går över fort. Men än så länge fortsätter det, säger Therese Jönsson.
Mycket kärlek
Den 14 november monterades de första trompe-l'œil-bakelserna ihop på Stenugnsbageriet.
– De tar ganska lång tid att göra och det ligger mycket tid och kärlek bakom. Först är det en botten, sedan en mousse och en kompott. Och så doppas de i vit choklad som man sprejfärgar. Det är chokladen som gör att det blir en crunch när du äter dem.
Förra helgen sålde bageriet över 200 stycken.
– Kunderna är ganska blandade. Vi blev lite förvånade över att det också är många äldre som känner till dem och säger att de vill äta virala bakelser.
Hennes egen favorit är mangon.
– Den har kokosnötbotten, en väldigt fräsch mangokompott och smakar lite exotiskt. Och den är vacker att se på.
Ett hantverk
Alla är inte lika förtjusta.
Jonas Berge, chefredaktör på branschtidningen Bröd, har kunnat följa hur trenden först nådde Skåne och Uppsala och sedan har nått mindre orter i landet.
– Nyss var det Ludvika och Ödeshög. Men det är inte så många i Stockholmsområdet.
Det kan noteras att välkända innerstadsbagerier som NK-konditoriet, Vete-Katten och Tössebageriet inte har dem i sitt sortiment.
– Även om somliga kanske är trötta på trenden skulle jag säga att den är bra för branschen eftersom den ger oss uppmärksamhet och visar att det verkligen ligger ett hantverk bakom. Bakelserna tar flera dagar att göra.