Från och med nästa vår, 2026, kommer det att bli tillåtet att ta med cykeln på Lidingöbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan.

– Vi har infört det på tvärbanan. Man får ha med cykel utanför rusningstid och nu har förvaltningen utrett om det är möjligt att införa på övriga lokalbanor. Utredningen visar att det skulle vara möjligt att tillåta cykel på alla lokalbanor förutom spårväg city som går mellan T-centralen och Djurgården, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Varför gör ni det här?

– Vi hoppas att det ska leda till att fler väljer kollektivtrafiken, inte minst för sina fritidsresor, vi är väldigt starka när det gäller arbetspendling men vi är inte lika starka på fritidsresorna. Det här ska vara ett sätt att få fler att resa med SL på fritiden också.

Anton Fendert ser samtidigt begränsningar med kollektivtrafiken.

– Kollektivtrafiken är fantastisk på många sätt men tar dig inte alltid precis dit du vill och om du då kan kombinera med att resa med spårvagnen med att ta cykeln den sista eller första biten på resan. Det är ett sätt att göra kollektivtrafiken ännu mer attraktiv, det är så vi tror att vi får fler att resa med kollektivtrafiken.

Samma regler som på tvärbanan

För att ta med sig cykeln på spårvagnen kommer samma regler gälla som för cyklar på tvärbanan i dag.

– Det är utanför rusningstid som man kan ta med sig cykeln, och på kvällarna och helgerna.

Spårvagnarna kommer till viss del behöva byggas om, så att det finns möjlighet att spänna fast cyklarna i vagnarna, för att undvika att cyklar far i väg vid nödinbromsningar.

Spårvagnarna kommer till viss del behöva byggas om, så att det finns möjlighet att spänna fast cyklarna i vagnarna, för att undvika att cyklar far i väg vid nödinbromsningar.

Mikael Andersson

Behöver ni bygga om vagnarna?

– Man kommer att behöva bygga om vagnarna i liten utsträckning, ungefär i samma omfattning som gjordes på tvärbanan och det var ingen större ombyggnation. Man behöver anpassa fordonen för en kostnad som är ungefär tre miljoner kronor.

Vad är det som behöver byggas om?

– Framförallt möjligheten att spänna fast cykeln, vi vill att cyklarna ska sitta fast vid en eventuell nödbroms, så att de inte flyger i väg.

Ett undantag kommer att finnas: På Nockebybanan kommer det inte att vara tillåtet att ta med cykeln ända till ändhållplatsen Alvik, detta för att undvika att resenärer med cyklar kommer in i tunnelbanesystemet, där de inte är tillåtna. I stället måste cyklister på Nockebybanan gå av på näst sista hållplatsen innan ändhållplatsen, Alléparken i Äppelviken.

Sedan tidigare är det tillåtet att ta med cykeln på tvärbanan, Saltsjöbanan och pendeltågen.