Den nya stationsentrén ses som en viktig pusselbit att få på plats i utvecklingen av Södra Häggvik. På sikt ska området bli en del av den centrala stadskärnan i Sollentuna med plats för över 5 000 nya bostäder, handel, service och kontor intill E4 och Förbifart Stockholm.
– Planeringen för en sydlig entré till Häggviks station har funnits med länge. Det är en viktig funktion som kommer att underlätta resor med kollektivtrafik och bidra till Södra Häggviks utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M).
I dag tar det stopp i södra änden av plattformen i Häggvik. Den som ska till Södra Häggvik får än så länge vara beredd på en hyfsad promenad från entrén uppe vid Häggvik centrum.
Tomas Stark
Han tog i förra veckan det officiella första spadtaget för projektet, tillsammans med Rima Thor från Region Stockholms trafikförvaltning och Trafikverkets projektledare Arne Nilsson.
Trafikverket är huvudbeställare men samarbetar i genomförandet med Sollentuna kommun, kommunens energi- och miljöbolag Seom, och trafikförvaltningen inom Region Stockholm.
Två års försening
Tanken var att bygget skulle påbörjas 2023 och stå klart i år, men upphandlingen avbröts på grund av att omvärlds- och marknadsläget gjorde att kostnaderna drog iväg.
Trafikverket gick senare ut med en ny upphandling och i december i fjol undertecknade man ett kontrakt med entreprenören Nyab AB.
Så här är det tänkt att se ut när den sydliga entrén till stationen i Häggvik är klar, enligt tidsplanen sommaren 2027.
Trafikverket
– Med bättre tillgång till kollektivtrafik skapas förutsättningar för ett mer levande och hållbart Södra Häggvik, där fler kan bo, arbeta och driva företag med utmärkta kommunikationer, säger Anders Ekberg (L), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.