Täby
Kommunen har godkänt en avsiktsförklaring som öppnar för att Costco bygger en stor bensinstation i Arninge, något som väckt reaktioner bland Täbybor.
Täby kommun bör i stället underlätta elektrifieringen av bilflottan
Den planerade macken ska ligga intill trafikplats Ullna, i närheten av Ullnatippen, cirka 700 meter norr om varuhuset. Och området är 3 100 kvadratmeter och ska få 24 tankplatser – vilket gör den till Stockholms största sett till antalet pumpar.
– Platsen är lämplig för drivmedelsförsäljning och Costco har redan laddplatser vid varuhuset, vilket är positivt, säger Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande.
Satsa på laddplatser istället
Alla partier utom Miljöpartiet stödde förslaget. MP är kritiska till att kommunen satsar på en ny bensinstation och menar att Täby i stället borde arbeta för att minska fossilberoendet och satsa på klimatomställning.
– Täby kommun bör i stället underlätta elektrifieringen av bilflottan, investera i utbyggd laddinfrastruktur och sätta solceller på kommunala fastigheter. Att ta grönyta i anspråk för en bensinstation går emot behovet av lokal klimatomställning, säger Miljöpartiets företrädare.
Partiet menar också att bygget kan öka trafiken med bensinbilar och ifrågasätter om det finns behov av ytterligare en mack i området.
Costco har länge velat sälja bensin vid varuhuset i Arninge, nu kan de bli verklighet.
Mostphotos
Kan pressa bensinpriserna
Erik Andersson (M) håller inte med om kritiken. Han menar att macken inte kommer att öka trafiken och att Täby redan ligger i topp när det gäller antalet nyregistrerade elbilar.
– Vi tror inte att det kommer att öka trafiken, och marken är redan detaljplanelagd som vägområde. Dessutom kan den nya macken pressa drivmedelspriserna och ge mer pengar i plånboken för dem som är beroende av bil. Drivmedel kommer successivt att försvinna, men under överskådlig tid kommer det fortfarande att finnas ett behov, säger han.
Innan bygget kan starta krävs en ny detaljplan.
Reaktioner från Facebook:
"Men det är ju nästan aldrig fullt vid ST1 eller Circle K-macken i Arninge, har svårt att se nyttan."
"Underbart. Mer sådant här. Länge leve dieseln."
"Borde de inte satsa på laddstationer istället? 1900-talet är över"
"Kommunen och regionen behöver säga nej till denna onödiga tjänst"
Källa: Mitt i Täbys Facebook