Sprängningarna för Stockholms nya tunnelbana pågår för fullt. Fram till 2035 ska det öppnas 18 nya stationer, bland annat i Barkarby, Hagastaden, Hammarby Sjöstad, Östberga och Slakthusområdet.

Den första sträckningen som blir klar är förlängningen från Akalla till Barkarby, som ska tas i trafik 2026.

Den första sträckningen som blir klar är förlängningen från Akalla till Barkarby, som ska tas i trafik 2026.

Region Stockholm

Men det räcker inte, tycker politikerna i Region Stockholm. Nu ska ytterligare minst fem nya sträckningar utredas, med sikte på trafikstart någon gång efter 2040. Ett första konkret förslag ska presenteras i höst.

– Vi börjar med att göra en behovsanalys för att se var det finns efterfrågan, säger Stefan Persson, biträdande förvaltningschef på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

Fagersjö och Tyresö utreds

I uppdraget från politikerna nämns flera konkreta idéer, bland annat nya spår till Bromma flygplats, Fagersjö och Tyresö.

– Vi ska absolut utreda de sträckningarna, men även titta brett på andra alternativ. Vi ska bland annat utgå från kommunernas tillväxtplaner och ta reda på var det finns strategiska behov av att bygga bostäder, där det kan vara intressant med tunnelbana, säger Stefan Persson.

Kan ni landa i att det inte behövs mer tunnelbana?

– Vi ska utreda det nu, men jag ser framför mig att det finns ett sånt behov.

Kan du peka ut några platser?

– Det är för tidigt. Vi har precis fått uppdraget. Men sent i höst ska vi återkomma med ett första underlag, säger Stefan Persson.

Stödet för utbyggd tunnelbana har stigit i Region Stockholms mätningar.

Stödet för utbyggd tunnelbana har stigit i Region Stockholms mätningar.

Region Stockholm

Stödet för utbyggnaden ligger högt och stabilt på alla de platser som är på väg att få tunnelbana enligt de tidigare besluten. Allra starkast är stödet för den nya linjen från Fridhemsplan till Älvsjö.

LÄS OCKSÅ: Här vill 83 procent inte ha tunnelbana.