Folkfest eller kaos, det beror på vem man frågar. Besam Yaser var en av tusentals besökare som trängde sig in i entrén när Mall of Scandinavia, lanserat som Sveriges största shoppingdestination, öppnade den 12 november 2015.
– Det var galet! Men det var ju helt nytt, något man sett i Dubai men aldrig i Sverige.
120 miljoner besökare senare firar köpcentrumet 10 år.
Besam har fortsatt komma hit, denna dag med frun Sama och tvillingarna Ella och Elian.
– Idag känns det mer som ett vanligt centrum, men vi gillar det. Allt i ett. Man kan shoppa, fika, äta. Det är smidigt att ha med barnen. Det skulle behövas mer lekyta, den som finns är ofta full av barn, säger Besam.
"Jag är AIK:are så jag hamnar ofta här. Jag tycker MoS är nice även om alla centrum börjar kännas likadana, det är samma utbud och design", säger Philip Forsberg Goldschmidt här med kompisen Samuel Giordano Eriksson. De har just varit och käkat på Brödernas. Förutom inför match-öl kommer Philip hit för bion.
Angie Gray
Solnabon Sirpa bor nästan granne med Mall of Scandinavia.
– När de öppnade trodde man att man skulle gå och shoppa hela tiden! Men jag är oftast här för det vanliga, apoteket och mataffären.
Disney lockbete
I början lockades besökare från hela landet med exklusiva butiker som Victoria´s Secret, Disney Store och Adidas. Idag är många, däribland de tre nämnda, stängda.
Flera som Mitt i pratar med upplever att utbudet ändrats från att kännas lite exklusivt till att gå mer åt "vanliga" kedjor.
Sirpa tycker att ruljangsen kan vara lite förvirrande.
– Det stänger ständigt butiker och så poppar det upp nya, man vet inte riktigt vad som finns, säger hon.
Sirpa bor ett stenkast från MoS och är ofta här i sina vardagsärenden.
Angie Gray
Många restauranger har bytts ut under åren. Men Vapiano är kvar sen 2015. "Det är ett bra läge. Folk gillar det, hela atmosfären här. Vid matcher och evenemang är det sjukt mycket folk, det märks också att många åker hit när det är rea, löning och lov, säger Josue Vasongele, skiftledare på Vapiano.
Angie Gray
Men det är en strategi bakom, säger Sofia Rundström, centrumchef för Westfield Mall of Scandinavia. Varje gång man besöker centrumet ska det finnas något nytt.
– Vi vill alltid ha platser att välkomna nya hyresgäster på och som butiker kan använda tillfälligt när de utökar eller bygger om. Vi jobbar också mycket med pop-ups. Men vi har nästan inga tomma lokaler, trycket är jättestort.
Hur har centrumet förändrats på 10 år?
– Vi har vuxit till en av Sveriges mest besökta destinationer och har verkligen blivit ett landmärke. Sen skulle jag säga att vi minskat andelen mode-butiker och ökat inom restaurangupplevelser och underhållning. Det har med både marknaden och efterfrågan att göra.
Sofia Rundström, centrumchef för Westfield Mall of Scandinavia.
Teodor Axlund
Mindre lyxigt, mer folkligt?
– Både ja och nej. Vi har fortfarande premiummärkena och flagshipbutikerna, men approachen har nog blivit mer folklig än vad den var 2015. 2019 blev vi en Westfield-destination som står för just att erbjuda en storslagen helhetsupplevelse med mer underhållning och events.
Vilka öppningar har varit mest minnesvärda?
– Ikea är en av dem, absolut. Att H&M utökade med H&M beauty var också ett styrkebesked. Sen har vi utvecklat mycket på taket med padel, klättring, takbar och bikupor, också jättekul.
Hemliga siffror
Så hur går det för tioåringen? Unibail-Rodamco-Westfield vill inte gå ut med siffror men uppger att 2024 var ett rekordår sett till både omsättning och besökare.och att 2024 var ett rekordår sett till besökare.
Men MoS är mer än bara shopping. Det menar i alla fall Sofia Rundström.
– Vårt engagemang i platsen är något som vuxit sig starkt. Vi hade en stor jobbmässa med kommunen förra veckan och under 2024 och 2025 har 90 ungdomar fått sommarjobb och lovjobb hos oss genom Solna kommun, säger hon.