– Vi vet att capping är något som många vill se och som redan finns i flera andra storstäder. Därför ger vi Trafikförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag på hur det skulle kunna testas inom ramen för ett pilotprojekt, säger avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP) till Mitt i.

Cappingsystemet finns bland annat sedan länge i London och innebär att ingen resenär betalar mer än rabattpriset för exempelvis 24 timmar eller en vecka – oavsett hur många enkelresor man köper.

SL kan förlora hundratals miljoner på att ge automatisk periodrabatt till alla resenärer.

SL kan förlora hundratals miljoner på att ge automatisk periodrabatt till alla resenärer.

Åsa Sommarström

Så sent som förra hösten presenterade SL en stor biljettutredning, där capping dömdes ut som alltför kostsamt. Capping leder till "ett mycket stort ekonomiskt bortfall" och ger en tveksam nytta, enligt SL:s analys. Ett fullt utbyggt pristak skulle leda till intäktsförluster på 342 miljoner kronor.

Öka attraktiviteten

Men i budgeten för 2026 har regionpolitikerna ändå lagt ett uppdrag till förvaltningen att gå vidare med idén, för ett möjligt införande under 2027.

"För att öka användarvänligheten och attraktiviteten i kollektivtrafiken är ett naturligt nästa steg i utvecklingen av biljettsystemet att testa capping i kollektivtrafiken", skriver den styrande mittenkoalitionen.

Anton Fendert (MP) tycker att SL:s modellberäkningar förra året inte var tillräckligt grundliga, vilket "begränsar vilka slutsatser som går att dra".

– Varje år fattas nya beslut om taxor för SL och vi hoppas att nästa år ha ett mer gediget beslutsunderlag som redogör för möjligheterna och riskerna med capping, säger Anton Fendert.