Moa Friman har kört pendeltåg i Stockholm sedan 2013.

– Jag älskar mitt jobb, säger hon.

Men nu är hon orolig. Hon menar att tågvärdarna är avgörande för säkerheten.

– Det här är en katastrof. Säkerheten och tryggheten för både lokförare och resenärer tas bort, säger hon.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-ersatter-fysiska-tagvardar-med-kameror/repufj!v9ByoE0Fdk85oZHgBw@dQ/

Inför beslutet att slopa tågvärdarna och i stället installera kameror vid alla dörrar startade hon en namninsamling. På några få dagar har 7 000 personer skrivit på.

Namnlistorna lämnades över till trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) inför trafiknämndens möte i tisdags.

Tågvärdar förminskas

De lämnade också över berättelser där tågvärdar beskriver sitt arbete. Det hjälpte dock inte, utan förslaget röstades igenom. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet röstade nej.

– Att påstå att tågvärdarna bara öppnar och stänger dörrar är att förminska deras arbete. Vi jobbar sida vid sida. De är ögon och öron inne i tåget och ute på plattformen, så att jag kan ha fullt fokus framåt och på tågets säkra framförande, säger Moa Friman.

Det kan handla om resenärer som blir sjuka, synskadade som behöver assistans, ungdomsfyllor, panikattacker. Det händer att de räddar liv, berättar hon.

Stopp i trafiken

Tågtrafiken i Stockholm är intensiv, det är tätt på spåren, många bolag som kör och många resenärer. Måste lokföraren rycka ut vid alla incidenter blir det fler stopp i trafiken, och längre stopp, menar hon.

– Och ensam kan jag kanske inte ingripa, med risk att händelser eskalerar. Det förekommer ju också hot och våld, och då är det bra att vara två.

Blir billigare

I stället för tågvärdar tänker SL införa mobila team som åker ut när något inträffar. Det blir billigare än att ha tågvärdar ombord. Uppemot 150 miljoner kronor om året räknar de med att spara in.

– Att övervaka dörrstängning är ett moment som kan automatiseras. Det är ett gammaldags sätt att arbeta som låser pengar och resurser. Parallellt med kamerasatsningen avsätter vi 75 miljoner kronor för riktade trygghetssatsningar för resenärerna, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i en artikel tidigare publicerad av Lokaltidningen Mitt i Stockholm.

De 361 tågvärdar som idag finns på tågen ska få andra arbetsuppgifter inom MTR, bolaget som kör tågen för SL:s räkning. Nu tar förhandlingar om nyordningen vid mellan arbetsgivaren och facket.