En sen eftermiddag i slutet av mars parkerar Lars-Christer Lundmark sin elbil på en av laddningsplatserna i garaget i Haninge centrum.

Där är det gratis parkering i två timmar. Han scannar QR-koden för laddning, där det sedan tas betalt för tiden man laddar. Han stoppar i sladden, laddningen startar och han går iväg till en konstklubbsträff.

När han sedan återvänder till bilen efter drygt 1 timme och 45 minuter sitter en gul bot på rutan på 750 kronor.

– Jag förstod inte alls vad det var. Jag står i ett gratisgarage, håller tiden och har startat laddningen – hur kan jag få en p-bot? Man går i taket, det är en gratisparkering, det är det som kändes surt, säger han.

Lars-Christer Lundmark får pengarna tillbaka men vill att fler ska vara medvetna om problemen med laddplatserna.

Lars-Christer Lundmark får pengarna tillbaka men vill att fler ska vara medvetna om problemen med laddplatserna.

Privat

Laddningen hade avbrutits

Enligt kvittot hade laddningen avbrutits 15 minuter efter att han anlände till parkeringen. På boten stod det att parkeringsplatsen enbart är till för bilar med pågående laddning. Han har haft elbil i 1,5 år och aldrig varit med om en liknande situation.

– Jag kan inte göra så mycket mer. Om jag bara håller tiden så slipper jag betala för extra parkering, säger han.

Han överklagade boten till parkeringsbolaget Parkman, där han påpekade att orsaken till avbrottet är oklart och utom hans kontroll.

Men Hojab parkeringsservice, som driver in parkeringsavgifter åt Parkman, avslog överklagandet redan dagen därpå.

"Du har parkerat på en plats som är reserverad för fordon med pågående laddning. Eftersom din bil inte laddades var parkeringen inte tillåten."

– Laddningen har brutits men jag har ju inte kunnat se det. Det hade varit en annan sak om jag inte betalt, säger han.

Lars-Christer Lundmark betalade boten men vill varna andra.

– Man måste säga någonting annars blir det ingen förändring. Jag tycker det är dåligt att man blir drabbad oavsett om man gör fel eller inte, det känns konstigt. Även om elen helt stängs av så är det jag som ska betala. Det känns som ett ogenomtänkt system.

Lars-Christer Lundmark startade laddningen som han skulle men fick ändå bot.

Lars-Christer Lundmark startade laddningen som han skulle men fick ändå bot.

Mostphoto

Får tillbaka pengarna

Men när Mitt i når Parkmans grundare och vice vd Per Edlund så meddelar han att Lars–Christers avgift trots allt kommer återbetalas.

– Utifrån Parkmans regelverk så ska han inte ha någon kontrollavgift. Om bilen blir fulladdad eller det blir ett tekniskt fel så ska inte kunden drabbas av det, säger han.

Han menar att juridiken kring laddplatser inte är helt tydlig.

– Lagen säger att är en sladd i så laddas det. Men vi kan inte alltid se att det faktiskt laddas.

Hur ser du på att många kanske bara betalar om ens överklagan inte går igenom?

– Jag tror inte det är ett stort problem. Det är första gången jag hör talas om det här och vad jag vet är det första överklagan vi har fått, säger han.

Samtidigt menar han att det inte är helt lätt för kunder att bevisa att de gjort rätt i de här fallen. Hamnar man i en liknande situation ska man höra av sig till bolaget.

Lars-Christer Lundmark glädjs av beskedet för sin egen del, men tycker problemet med laddplatser måste belysas.

– Svaret om avslaget kom så fort. Vill vi att fler ska köra elbilar så måste det fungera, säger han.

Mitt i söker Hojab Parkeringsservice.