Det är praktiskt att ha tillgång till en bil ibland, men måste man äga den privat? Nej, svarar medlemmarna i Bilföreningen Vinterviken. Den är något så ovanligt som en ideell bilpool, driven av miljöengagerade invånare i Aspudden och Örnsberg. Runt 20 personer delar på en elbil och en dieselbil som står i två garage.
– Jag har aldrig ägt en bil, vi har kajkat runt med våra barn i lokaltrafiken. Men så kände vi att det kunde vara bra att kunna köra till Ikea eller åka i väg med grovsopor. Därför gick vi med i bilpoolen för fyra år sedan, säger Kristoffer Gunnartz.
Kör en elbil
Mitt i träffar honom och fyra av hans "bilpoolare" vid en parkering i Örnsberg. Ordföranden Isak Svensson, kommer hit i föreningens elbil, en Renault Zoe i blå metallic. Att kunna erbjuda en elbil är självklart, säger han.
– Vi är i grunden en miljötjänst. Det går åt mycket resurser när bilar tillverkas. Därför är det bättre att dela på dem än att alla har en egen. En bil i en bilpool används också mer. Många bilar står stilla mycket och tar stadsutrymme i Stockholm. Att dela bil sparar utrymme, säger han.
De flesta bilpooler drivs kommersiellt. Men alla har inte gått bra. Den största, Volvo on Demand, lades nyligen ner på grund av stora förluster. Och Aimo meddelade i höstas att man slutade med sitt flexibla uthyrningssystem, för att satsa på enbart abonnemang.
Då behövs de ideella alternativen desto mer, menar Bilföreningen Vinterviken. Och man var tidigt ute. Pionjären i gänget, Gösta Ask, startade bilpoolen ihop med en bekant i slutet av 1990-talet.
– Vi fick inspiration av en bilpool i Majorna i Göteborg och ville göra likadant – av miljöskäl och av ekonomiska skäl, berättar han.
Det blev reportage i Aftonbladets bilbilaga när bilpoolen i Örnsberg startade 2001. I mitten syns Gösta Ask.
Angie Gray
Reportage i Aftonbladet
Då var bilpooler såpass ovanligt att det blev ett reportage i Aftonbladet, som Gösta Ask nu visar upp. "Poolare är vi allihopa" lyder rubriken. På fotot från 2001 finns poolens första bil, en Citroën Berlingo, med. Den köptes på kredit av en bilhandlare i Sätra.
Så småningom skaffade de en bil till. Ett tag hade de tre, nu är det två igen. Medlemmarna hjälps åt med dem. Man turas om med däckbyten, tvättning, besiktningar, reparationer och annat.
– Att ha en bil kan vara en börda men vi hjälps åt. Det är trevligt och ger en känsla av gemenskap. Det här är roligare än att äga bil själv, säger Kristina Hållén.
Fast mindre flexibelt förstås. Båda bilarna kan ju vara uthyrda när man vill ha dem.
– Vill man göra spontana utflykter på helgen kan det vara svårt. Man måste ha framförhållning. Det gör att ens bilåkande blir mer planerat. Det känns bra. Det går emot konsumtionssamhällets mönster, säger Dan Håfström.
Det finns stora fördelar med en bilpool, tycker Kristina Hållén, Gösta Ask och Isak Svensson (längst fram) samt Kristoffer Gunnartz och Dan Håfström (vid bakdörrarna).
Angie Gray
Utreder lådcykel
Nu vill föreningen växa, berättar gänget på parkeringen. Nästa investering kan bli en eldriven lådcykel, i linje med den miljöprofil man värnar om.
– Vi utreder det. En lådcykel kan ju till exempel vara bra om man vill åka och storhandla. Det ger möjlighet att leva mer miljövänligt, säger Isak Svensson.