Har du funderat på vad som ryms i den gula stenbyggnaden vid E4 i Midsommarkransen? Huset är omringat av hårt trafikerade vägar så läget är knappast idylliskt.

I gengäld är byggnaden från 1914 spännande. En gång låg Midsommarkransens skola här, men sedan flera decennier fylls de gamla skolsalarna av andra verksamheter. Inte minst arbetar cirka 30 konstnärer i ateljéer på de över planen.

Midsommarkransens gamla skola.

Midsommarkransens gamla skola.

Angie Gray

– Det här är ideala lokaler för konstnärer. Det är ordentliga utrymmen, högt i tak, betonggolv och stora fönster som ger ljus, säger konstnären Susanna Slöör, som har haft sin ateljé i drygt 20 år.

Därinne hänger fint tecknade djurgestalter, täckta av tätt skrivna textsjok. Somliga är tyska texter av filosofen Fritz Mauthner. Det är suggestivt och fantasieggande måleri.

– Hur det ska tolkas är upp till den som tittar. Jag är inte mycket för att ge budskap i min konst, säger Susanna Slöör.

Susanna Slöör vid sina stora målningar, där texter spelar en viktig roll.

Susanna Slöör vid sina stora målningar, där texter spelar en viktig roll.

Angie Gray

38 utställare

Den 8–11 maj ställer hon och hennes kolleger ut tillsammans, för tredje gången. "Konsttillfälle 2025" heter utställningen som är den största hittills. 38 konstnärer deltar – 30 som har ateljéer här och 8 som de bjudit in. Det blir allt från måleri, foto och textil till installationer, video och performance.

– Många av oss har varit här väldigt länge – får man en bra ateljé är man ju rädd om den. Att bjuda in andra konstnärer är ett sätt att få med yngre konstnärer också, säger textilkonstnären Monica Nilsson.

Hon kom hit redan 1989, när skolbänkar fortfarande stod kvar i huset. Framför allt gör hon textilkollage men i ateljén hänger också färgglada pärlhalsband från taket, ihopfogade till ett glimrande konstverk.

Textilkonstnären Monica Nilsson visar en hängande skulptur, av färglada pärlhalsband, i sin ateljé.

Textilkonstnären Monica Nilsson visar en hängande skulptur, av färglada pärlhalsband, i sin ateljé.

Angie Gray

Omöjliga figurer

I en ateljé strax intill är det geometriska figurer som gäller. Konstnären Örjan Wallert har utforskat dem i många år och skissar nu på ett geometriskt alfabet.

– Jag jobbar mycket med omöjliga figurer och gör olika varianter av dem. Vissa verk är influerade av popkonsten, säger han.

Konstnären Örjan Wallert arbetar mycket med geometriska, och gärna omöjliga, figurer.

Konstnären Örjan Wallert arbetar mycket med geometriska, och gärna omöjliga, figurer.

Angie Gray

Råa verkstadslokaler

När Mitt i träffar konstnärerna är det ett par veckor kvar till vernissagen. Inga konstverk har ännu hängts i bottenvåningens utställningslokaler, så det blir en rundvandring i råa och tomma lokaler. För bara några år sedan rymde de både ett snickeri och ett plåtslageri men nu står de öde, med stora fönster mot E4 och Essingeleden.

Stockholms stad, som äger huset, har gett grönt ljus till att fylla dem med konst de fyra dagarna.

Örjan Wallert, Karin Hedbrant och Susanna Slöör ser fram emot att få fylla de gamla verkstadslokalerna med konst.

Örjan Wallert, Karin Hedbrant och Susanna Slöör ser fram emot att få fylla de gamla verkstadslokalerna med konst.

Angie Gray

Då finns också chansen att se konstnärer jobba. Karin Hedbrant, som målar på textil, är en av dem som flyttar ner sin ateljé under utställningen.

– Jag ska sitta där och jobba och berätta vad jag gör. Väggarna ska jag tapetsera med min konst, säger hon och tillägger:

– Det är fantastiskt att få göra något sådant här ihop. Utställningarna har gjort att vi kommit samman och får leka med lokalerna och göra det vi har lust med i dem.