Sedan 1 februari är det Maja Taaler Larsson som axlar rollen som tillförordnad samhällsbyggnadschef efter att Thomas Lenell valt att gå vidare till nya utmaningar. Det är också hon som återkommer till Mitt i för att svara på frågor kring arrendeavtalet och Båtsällskapet Arken.
– Kommunen vill lösa det här på ett så bra sätt som möjligt, så att alla blir nöjda, säger hon.
Maja Taaler Larsson berättar att en konsult har tagits in som endast kommer att arbeta med frågan om arrendeavtalet med Arken tillsammans med nuvarande handläggare.
– Det här ärendet är högt prioriterat och vi ska jobba så snabbt som möjligt och ha en dialog med Arken.
Kort om personal
Varför dialogen pågått i två år utan att komma till någon lösning kan inte Maja Taaler Larsson svara på.
– Jag vet däremot att vi varit kort om personal de sista månaderna.
Enligt Taaler Larsson finns inga avsikter att göra någonting annat med marken, det finns ingen sådan politisk vilja eller liknande.
Tar fram avtal
Hon återkommer till att det viktigaste budskapet för kommunen att föra fram är att man vill lösa frågan på ett så bra sätt som möjligt.
– Nu fokuserar vi på att ta fram ett avtal som vi kan diskutera med Arken i närtid. Och då pratar jag om ett par veckor framåt i tiden.
Båtsällskapet behöver besked om arrendeavtalet senast i april för att kunna boka ett eventuellt arbete med sin entreprenör.
– Vi vet om deras deadline i tid och det är därför tanken är att vi ska nu snabba på och lösa det här.
Innan april helt enkelt?
– Ja, vi ska försöka göra det.
Ovisst om bryggbesked hos båtsällskap
Även om man är försiktigt positiv råder ett ordentligt mått av ovisshet hos båtsällskapet Arken. Eldsjälarna i hamnen står inför stora investeringar och renoveringar av bryggorna, detta kräver dock att arrendet med kommunen förlängs. Men hur blir det egentligen med det?
En grind öppnar sig sakta i slutet av Kronogårdsvägen. Centrala Kungsängen är ett minne blott. Innanför grinden är det precis som utanför en kylig vinteronsdag. Båtsällskapet Arken har förädlat platsen sedan 1980-talet.
Rolf “Julle” Bernström är ordförande sedan 44 år. Han har haft rollen sedan första början och tycks inte ha några planer på att trappa ner. Inne i en av klubbens många byggnader presenterar Julle oss för hamnkaptenen som hälsar med ett fast handslag. Johnny Rudolf heter han.
Nuvarande bryggor måste bytas ut till moderna flytbryggor med Y-bommar, det här kräver stora investeringar och ett besked från kommunen om ett förlängt arrende, men detta tycks dröja.
Stefan Källstigen
Bryggor behöver bytas
Ett par förtär lunch en bit bort i lokalen. Rödbetssallad läggs omsorgsfullt ut på bröd som sedan pyntas med köttbullar.
– Det är nämligen så att vi behöver förlänga vårat arrende med kommunen, förklarar Julle.
1983 tecknades ett första arrendeavtal på 25 år. 2008 skrevs ett nytt avtal på 25 år, detta går ut 2033.
– Vi behöver byta ut våra bryggor. Från pålade bryggor till flytbryggor med Y-bommar, säger Julle och förklarar att de gamla pålade bryggorna nått sin livslängd.
10–14 miljoner
Men det är här skon klämmer. Det är en stor investering för båtsällskapet. Och för att säkerställa att denna kan göras behöver Julle och hans gäng få möjlighet att förlänga arrendet med kommunen. I korta ordalag: Stora investeringar kräver trygghet i fråga om att man kan stanna på platsen.
Investeringen med nya bryggor landar på 10–14 miljoner kronor. En dialog om att förlänga arrendeavtalet som går ut 2033 har förts med kommunen sedan november 2022.
Hamnkapten Johnny Rudolf och båtsällskapet Arkens ordförande Rolf “Julle” Bernström.
Stefan Källstigen
Förslag på arrende på g
Det senaste beskedet är att båtsällskapet i slutet av februari ska få ta del av ett förslag till ett nytt arrendeavtal. Men hur det ser ut och om det är något man kan gå med på vet varken Julle eller Johnny.
Kan det vara så att kommunen vill bygga bostäder här?
– Nej jag tror inte det. Det kommunen har sagt är att den här klubben är en av de som de ska satsa på. Eftersom vi ligger väldigt outstanding. Det ligger inga byggnader runt omkring, det är inget som påverkas av verksamheten. Det är inte stadsplanerat område på år och dagar här heller. Kommunen har ju många fler områden de ska bebygga, säger Julle.
Positiva toner – men sen stopp
Även tidigare dialog med samhällsbyggnadschef och kommundirektör har varit av positiv natur, men sedan har det tagit stopp.
– Det har inte hänt någonting och det är där som man blir lite sur då och undrar vad fan tog det stopp för?
Johnny Rudolf är en av de medlemmar som kunnat bygga upp ett permanent båthus där han kan jobba på sin båt under vinterhalvåret.
Stefan Källstigen
Faktum är att Julle, Johnny och alla andra medlemmar i båtsällskapet har tiden emot sig. Renoveringen av bryggorna måste beställas senast i slutet av april, annars hinner man inte med detta i år.
Finns inget förlängt arrendeavtal på plats innan dess så blir det plan B: Att lappa och laga det värsta bland de omfattande systemet av bryggor. Även en sådan historia väntas kosta klubben stora pengar.
– Vår uppfattning är att omsättningen på personal hos kommunen har gjort att ärendet stannat upp, säger Julle.
Men kommer det här att få en lösning?
– Vi är försiktigt positiva, säger Julle och Johnny.
Riktigt gamla båtar
Samtalet glider över på båtsällskapets nya satsning, att erbjuda permanenta båthus till ägare som har gamla båtar och är med och värnar den delen av kulturarvet.
Stora båtar som kräver mycket arbete och har en lång historia. Stoltheten känns i rummet, här, i ett av båthusen, har bland andra hamnkaptenen sin egen båt.
Rolf “Julle” Bernström har varit båtsällskapet Arkens ordförande från allra första början, såhär långt har det blivit 44 år.
Stefan Källstigen
– Det primära är ju att folk ska ha någonting att knyta fast båten i. Som håller. Så det är ju. Men det är ju också så att med en ny modern anläggning här så ökar ju attraktionskraften, säger Johnny Rudolf.
Att ni kommer överens med kommunen, vilken betydelse har det för Upplands-Bro som helhet?
– Det betyder mycket för hela Upplands-Bro. Då kan kommunen gå ut och sprida det i sina foldrar. Att det finns en jättefin klubb, och vad vi erbjuder här, säger Rolf “Julle” Bernström.
Alla politiker är välkomna
Avslutningsvis vill Julle bjuda in alla de politiker som är intresserade av vad båtsällskapet sysslar med.
– Då kan jag rita och berätta om klubben och verksamheten vi har här.
Vår uppfattning är att omsättningen på personal hos kommunen har gjort att ärendet stannat upp.
Andra båtklubbar i Upplands-Bro:
Kungsängens Båtsällskap, grundades 1955
Bro Båtklubb, grundades 1964
Ängsholmens Båtsällskap, grundades 1972
Källa: Mitt i
Båtsällskapet Arken i korthet:
Båtsällskapet Arken bildades 1980, Rolf “Julle” Bernström har varit ordförande sedan dess.
Idag har man 450 medlemmar och 370 båtar. Enligt sällskapets egna bedömningar spenderar därmed 1 500 människor en del av sin fritid inom klubben.
Källa: Båtsällskapet Arken
Rolf “Julle” Bernström och Johnny Rudolf visar runt hos båtsällskapet Arken.
Stefan Källstigen