Det händer mycket i kollektivtrafiken i höst. Roslagsbanan får dubbelspår, bygget av t-banestationen i Stigbergsparken på Söder startar, beslut om ny SL-taxa ska tas.

Och så ska resenärerna vinnas tillbaka. De som under pandemin lydigt rest bara när de måste.

Fler tar bilen

Många har arbetat hemma. Andra har gått eller cyklat i stället, visar undersökningar. Men det är inte det som bekymrar kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP):

– Bilresorna har ökat. Att få tillbaka bilisterna blir den stora uppgiften, säger han.

Det gäller nu att marknadsföra kollektivtrafiken och "påminna dem om hur smidigt det är att åka kollektivt".

Kanske inte läge då att höja månadsbiljetten med 30 kronor som man gjort de senaste tre åren?

– Jag kan varken lova eller utesluta något. Vi behöver hitta förändringar som underlättar och får fler att välja kollektivtrafiken, och har tillsatt en utredning där alla partier deltar.

Anpassade biljetter

Det lär handla om nya typer av biljetter, till exempel familjebiljetter, lågtrafikbiljetter, eller biljetter som gäller ett visst antal dagar under en månad.

SL räknar med att uppnå 80 procent av antalet resor jämfört med ett vanligt år när 2021 är till ända. Men det bygger på att de allmänna rekommendationerna om att undvika kollektivtrafiken upphör den 30 september. Hittills under pandemin har uppemot hälften av resenärerna uteblivit.

Roslagsbanan stängs

Några större stopp eller avstängningar är inte planerade under hösten, som skulle kunna avskräcka från att resa kollektivt.

Förutom Roslagsbanan då. Den är avstängd från Täby kyrkby till Kragstalund fram till den 16 oktober, för att bygga dubbelspår.

Älskad bana

Men det är det värt, menar Madeleine Bjureklint och Inger Jungholm, som vi träffar på Östra station.

– Jag älskar Roslagsbanan, den ska vi vara rädd om, den är värd att satsa på, säger Madeleine.

– När det är enkelspår blir man ofta stående och får vänta, nu blir det ju bättre, säger Inger.

Fyran fastnar

Populär är också 4:ans buss mellan Radiohuset och Gullmarsplan – och samtidigt är den ett sorgebarn som ofta fastnar i trafiken. Hur den ska snabbas upp har utretts i åratal.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-snigelfyran-bli-superfyran/repufg!LJAcXWP34fMjXgrtybdmpQ/

Målet är att den ska gå i 20 kilometer i timmen, mot dagens 12 på vissa sträckor.

– I det korta perspektivet handlar det nu om fler bussfiler, signalprioritering i korsningar och lokaliseringen av hållplatserna. I det långa perspektivet är det större ombyggnationer för att kunna köra 21 meter långa BRT-bussar, säger Tomas Eriksson.

Glasskydden kvar

Under pandemiåret 2020 förlorade SL intäkter eftersom det gick att kliva på bussarna utan att blippa sin biljett, då framdörrarna hölls stängda.

Glasskydden som nu sitter vid förarplatserna kom till för att biljetterna ska kunna blippas framme hos föraren, utan smittorisk. De blir kvar i höst och en bra bit in på nästa år, enligt Eriksson.

Kliva på bak

Men på fyrans buss ska man nu testa påstigning vid alla dörrar, när pandemin är över och rekommendationerna hävs.

Då måste biljetten blippas innan påstigning, som på Tvärbanan och pendeln.

– Det har inte skett någon utbredd fuskåkning där. Men vi kommer att matcha försöket med fler biljettkontroller och resenärsvärdar, säger han.

Trafiken slimmas

Inför nästa trafikår har trafiknämnden föreslagit ett antal sammanslagningar av busslinjer, och avgångar som dras in. Kommuner och andra intressenter får tycka till, och beslut tas i höst.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-vill-sl-slimma-trafiken-2022/repudl!s1LlNOAgwzKBI2FPzXlwfw/