RESENÄR. Regionrådet Tomas Eriksson (MP) har att göra. Nu ska bilisterna som övergett kollektivtrafiken under pandemin vinnas tillbaka.
Foto: Sacharias Källdén
Det händer mycket i kollektivtrafiken i höst. Roslagsbanan får dubbelspår, bygget av t-banestationen i Stigbergsparken på Söder startar, beslut om ny SL-taxa ska tas.
Och så ska resenärerna vinnas tillbaka. De som under pandemin lydigt rest bara när de måste.
Fler tar bilen
Många har arbetat hemma. Andra har gått eller cyklat i stället, visar undersökningar. Men det är inte det som bekymrar kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP):
– Bilresorna har ökat. Att få tillbaka bilisterna blir den stora uppgiften, säger han.
Det gäller nu att marknadsföra kollektivtrafiken och "påminna dem om hur smidigt det är att åka kollektivt".
Kanske inte läge då att höja månadsbiljetten med 30 kronor som man gjort de senaste tre åren?
– Jag kan varken lova eller utesluta något. Vi behöver hitta förändringar som underlättar och får fler att välja kollektivtrafiken, och har tillsatt en utredning där alla partier deltar.
Anpassade biljetter
Det lär handla om nya typer av biljetter, till exempel familjebiljetter, lågtrafikbiljetter, eller biljetter som gäller ett visst antal dagar under en månad.
SL räknar med att uppnå 80 procent av antalet resor jämfört med ett vanligt år när 2021 är till ända. Men det bygger på att de allmänna rekommendationerna om att undvika kollektivtrafiken upphör den 30 september. Hittills under pandemin har uppemot hälften av resenärerna uteblivit.
Roslagsbanan stängs
Några större stopp eller avstängningar är inte planerade under hösten, som skulle kunna avskräcka från att resa kollektivt.
Förutom Roslagsbanan då. Den är avstängd från Täby kyrkby till Kragstalund fram till den 16 oktober, för att bygga dubbelspår.
Älskad bana
Men det är det värt, menar Madeleine Bjureklint och Inger Jungholm, som vi träffar på Östra station.
– Jag älskar Roslagsbanan, den ska vi vara rädd om, den är värd att satsa på, säger Madeleine.
– När det är enkelspår blir man ofta stående och får vänta, nu blir det ju bättre, säger Inger.
Fyran fastnar
Populär är också 4:ans buss mellan Radiohuset och Gullmarsplan – och samtidigt är den ett sorgebarn som ofta fastnar i trafiken. Hur den ska snabbas upp har utretts i åratal.
https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-snigelfyran-bli-superfyran/repufg!LJAcXWP34fMjXgrtybdmpQ/
Målet är att den ska gå i 20 kilometer i timmen, mot dagens 12 på vissa sträckor.
– I det korta perspektivet handlar det nu om fler bussfiler, signalprioritering i korsningar och lokaliseringen av hållplatserna. I det långa perspektivet är det större ombyggnationer för att kunna köra 21 meter långa BRT-bussar, säger Tomas Eriksson.
Glasskydden kvar
Under pandemiåret 2020 förlorade SL intäkter eftersom det gick att kliva på bussarna utan att blippa sin biljett, då framdörrarna hölls stängda.
Glasskydden som nu sitter vid förarplatserna kom till för att biljetterna ska kunna blippas framme hos föraren, utan smittorisk. De blir kvar i höst och en bra bit in på nästa år, enligt Eriksson.
Kliva på bak
Men på fyrans buss ska man nu testa påstigning vid alla dörrar, när pandemin är över och rekommendationerna hävs.
Då måste biljetten blippas innan påstigning, som på Tvärbanan och pendeln.
– Det har inte skett någon utbredd fuskåkning där. Men vi kommer att matcha försöket med fler biljettkontroller och resenärsvärdar, säger han.
Trafiken slimmas
Inför nästa trafikår har trafiknämnden föreslagit ett antal sammanslagningar av busslinjer, och avgångar som dras in. Kommuner och andra intressenter får tycka till, och beslut tas i höst.
https://www.mitti.se/nyheter/sa-vill-sl-slimma-trafiken-2022/repudl!s1LlNOAgwzKBI2FPzXlwfw/
Ingrid Johansson
ingrid.johansson@mitti.se
070-602 54 87
Det händer i kollektivtrafiken – från A till W
Allmänna rekommendationer: Väntas upphöra den 30 september, och då är det fritt fram i kollektivtrafiken igen.
Buss: 4:ans buss får fler busskörfält, grönt ljus i korsningar och indragna/flyttade hållplatser. Nya busskörfälten på Frösundaleden och Huvudstaleden tas i bruk så att 176:an och 177:an, de busslinjer med flest förseningar, kommer snabbare fram.
Mälarbanan: Trafikverket bygger ut järnvägen från två till fyra spår mellan Tomteboda och Kallhäll. Sträckan Stockholm södra–Barkarby är stängd 5–8 november, inklusive Citybanan med stationerna Stockholms södra, Stockholm city och Odenplan, där arbeten ska göra det möjligt att köra 24 tåg i timmen mot dagens 18.
Nya t-banan: Arbetet med blå linje till Barkarbystaden, Söderort och Nacka samt gul linje till Arenastaden fortsätter. I augusti stängslas Stigbergsparken in inför bygget av station Sofia. Örbyleden stängs av vid sprängning av arbetstunnel till depån i Högdalen då och då under september. Beslut om sträckning för linjen Älvsjö–Fridhemsplan tas under hösten.
Pendeln: Inga pendeltåg mellan Stockholm city och Jakobsberg under allhelgonahelgen. Buss ersätter som ansluter till tunnelbanan i Akalla eller Hjulsta.
Roslagsbanan: Kårstagrenen är avstängd för utbyggnad av dubbelspår Lokevägen–Kragstalund fram till 16 oktober. Lindholmen–Kårsta är avstängd till den 11 december. Torget utanför Stockholm östra rustas upp, klart i november. I december ska Arninge station stå klar.
Saltsjöbanan: Henriksdal fortsätter att vara slutstation under Slussenbygget.
SL-taxan: Överenskommelsen mellan M, C, KD och MP om att höja månadsbiljetten med 30 kronor varje år i tre års tid är till ända. Nu utreds nya taxan och nya typer av biljetter är att vänta, som familjebiljett och lågtrafikbiljett. Beslut om taxan i samband med budget i november.
Slussen: En del av slusskanalen bogseras genom Hammarbyslussen till Mälarsidan i augusti. Då anländer också de två öppningsbara broarna, samt den första avbördningsluckan som ska reglera vattenståndet i Mälaren. I november startar arkeologiska utgrävningar på Södermalmstorg.
Spårvägsmuseet: Öppnar i gamla gasverket i Norra Djurgårdsstaden i december.
T-banan: De nya tågen C30 fortsätter att sättas i trafik på röda linjen, enligt plan med två vagnar i månaden. Plattformsbarriärer skulle ha testats på station Bagarmossen, men har pausats på grund av pandemin. I höst görs ett försök med kameror på bland annat stationen i Vällingby, som identifierar resenärbeteenden som kan utgöra en olycksrisk.
Tvärbanan: Arbetet på Kistagrenen fortsätter från Bromma flygplats till Solvalla och i norra Rissne.
Waxholmsbåtarna: Från den 14 september är det lågsäsong och då kan man återigen resa med SL-kortet.
Att få tillbaka bilisterna blir den stora uppgiften
RESENÄR. Regionrådet Tomas Eriksson (MP) har att göra. Nu ska bilisterna som övergett kollektivtrafiken under pandemin vinnas tillbaka.
Foto: Sacharias Källdén
PÅ VÄG. Inger Jungholm och Madeleine Bjureklint hör till Roslagsbanans trogna resenärer. De tar avstängningen med ro och tycker det är bra att banan rustas.
Foto: Sacharias Källdén
RESENÄR. Regionrådet Tomas Eriksson (MP) har att göra. Nu ska bilisterna som övergett kollektivtrafiken under pandemin vinnas tillbaka.
Foto: Sacharias Källdén
regionrådet Tomas Eriksson (MP).
Foto: Sacharias Källdén
regionrådet Tomas Eriksson (MP).
Foto: Sacharias Källdén
RESENÄR. Regionrådet Tomas Eriksson (MP) har att göra. Nu ska bilisterna som övergett kollektivtrafiken under pandemin vinnas tillbaka.
Foto: Sacharias Källdén
POPULÄR BUSS. Fyran ska snabbas upp, vilket har varit på gång i åratal. Några åtgärder ska vara på plats under hösten, enligt regionrådet Tomas Eriksson (MP).
Foto: Sacharias Källdén