Upphandlingen av busstrafiken för innerstan och Lidingö avgjordes i regionens trafiknämnd på tisdagseftermiddagen. Bussbolaget Keolis får förnyat förtroende, med tänkt avtalsstart i december 2026.

– Jag är oerhört glad och stolt. Detta är ett av de mest komplexa trafikområdena i Sverige. Att vi nu får fortsatt förtroende visar att vi har levererat, kommenterar Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige, på företagets webbsida.

Uppdraget är värt 10 miljarder kronor och innefattar 41 busslinjer med sammanlagt omkring 219 000 dagliga påstigande.

Men redan i förväg stod det klart att avtalet inte kommer att kunna skrivas på i vanlig ordning, eftersom de två konkurrerande anbudsgivarna – Nobina och Bergkvara buss – hade överklagat hela upphandlingen innan den ens var avgjord.

Konkurrenterna anser dels att upphandlingsvillkoren lägger alltför stor ekonomisk risk på bussföretagen, dels att informationen till anbudsgivarna inte hade getts på ett korrekt sätt.

Nu väntar en rättsprocess med oklar utgång. För att ta höjd för eventuella förseningar har trafiknämnden för säkerhets skull valt att förlänga det nuvarande avtalet med Keolis i fyra extra månader.

M: "Ett nedskärningsavtal"

Anton Fendert (MP), trafikregionråd kommenterar beslutet:

– I en upphandling har alla parter sina intressen att bevaka, och SL:s uppgift är att väga samman dessa och hitta avtal som fungerar för resenärerna, trafikoperatörerna och medarbetarna i kollektivtrafiken. Nu får vi avvakta förvaltningsrättens dom, säger han.

Den politiska oppositionen är mycket kritisk.

– För mig framstår detta som ett nedskärningsavtal, där vänsterstyret befäster en låg ambitionsnivå. Därutöver finns en mycket oroväckande kritik och flera obesvarade frågor, säger Anna Malm Kelfve (M), som tycker att upphandlingen borde ha stoppats.

Hoppade av upphandlingen

Moderaterna lyfter fram att det i praktiken bara fanns en anbudsgivare kvar att välja på. Bergkvara buss hoppade av i slutskedet av upphandlingen och Nobina hade, enligt SL, lagt ett bud där man avsiktligen prisat ut sig.

"Det är uppenbart att den nya inriktning som SL fått under nuvarande vänsterstyre gör att man i högre utsträckning avfärdas från marknaden", skriver Moderaterna i sin reservation.

V, KD och L deltog inte i beslutet. Sverigedemokraterna krävde redan i förra veckan att hela upphandlingen ska göras om.

MP: Förstår anbudsgivarna

– Att två företag går till domstol innan tilldelningen ens är klar är inget annat än ett underkännande av processen, säger Samuel Stephan (SD).

Anton Fendert (MP) menar dock att det är rimligt att parter kan vilja överklaga.

– Det är ett stort och viktigt avtal och jag förstår att man som anbudsgivare vill säkerställa att upphandlingen går rätt till, säger han.

Nobina vill stoppa bussupphandling för innerstan

Bussbolaget Nobina försöker stoppa SL:s pågående upphandling av busstrafiken i innerstan och Lidingö – innan den ens är klar – och har begärt hos förvaltningsrätten att hela upphandlingen ska göras om.

Den 27 maj är det meningen att Region Stockholm ska ta beslut om vilket bolag som ska köra busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö från och med 2026 när nuvarande avtal med Keolis löper ut.

Men med bara några veckor kvar till avgörandet skickar Nobina, ett av företagen som deltar i upphandlingen, in en begäran om överprövning till förvaltningsrätten, vilket Bussmagasinet var först att berätta om.

– Vi anser att hela SL:s upphandlingsmodell behöver ses över eftersom den har grava brister, säger Nobinas kommunikationschef David Erixon till Bussmagasinet.

I sitt överklagande beskriver Nobina de erbjudna villkoren som "klart oskäliga" och menar att Region Stockholm vältrar över nästan hela den ekonomiska risken på trafikutövaren, samtidigt som regionen behåller kontrollen och makten.

Samma kritik från SJ

En liknande kritik riktades mot Region Stockholm från SJ förra året, när det statliga järnvägsföretaget tackade nej till att lämna anbud i den då pågående pendeltågsupphandlingen – med hänvisning till att risken var för stor.

Nobina skriver: "De upphandlande enheterna har länge skruvat åt avtalsvillkoren till den grad /.../ att avtalsvillkoren nu har nått en punkt då trafikutöverna inte längre kan acceptera dessa villkor".

Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige och Mikael Wågberg, vd på Keolis Sverige, gjorde förra året ett gemensamt utspel där de starkt kritiserade Region Stockholms upphandlingsunderlag.

Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige och Mikael Wågberg, vd på Keolis Sverige, gjorde förra året ett gemensamt utspel där de starkt kritiserade Region Stockholms upphandlingsunderlag.

Johannes Äng

Redan för ett år sedan skrev Mitt i om ett gemensamt protestbrev från Keolis och Nobinas vd:ar, som var ett försök från bussföretagen att få Region Stockholm att "förstå den akuta och ohållbara situationen". Den dialog mellan parterna som följde har dock varit helt resultatlösa, menar nu Nobina.

Kan inte teckna avtal

Konsekvensen av Nobinas drag blir nu att Trafiknämnden blir juridiskt förhindrad att teckna något avtal för den fortsatta busstrafiken, fram till att frågan är avgjord. I vilken mån detta påverkar resenärerna är inte klart i dagsläget.

Andreas Strömberg, presschef på regionens trafikförvaltning, vill inte kommentera "enskilda aktörers strategiska överväganden", och menar att det inte är helt ovanligt att anbudsgivare överklagar i olika skeden av processen.

– Samtidigt ser vi att andra stora trafikoperatörer deltar aktivt i våra upphandlingar utan att uttrycka samma typ av kritik, säger Andreas Strömberg.

M: Skadar förtroendet

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) är kritisk mot hur regionstyret sköter frågan.

– Det här sänder väldigt allvarliga signaler och skadar förtroendet för både förmågan och intentionerna i regionens upphandlingar, säger han.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte dra några slutsatser innan överklagandet har analyserats.

– Mitt och Mittenkoalitionens fokus är att få till pålitlig kollektivtrafik för resenärerna, det är alltid vägledande när trafikförvaltningen genomför upphandlingar, säger han till Mitt i.

Sänder väldigt allvarliga signaler.

De villkor som SL erbjuder för att köra busstrafiken i innerstan är oskäliga, anser Nobina, som vill att upphandlingen görs om.

De villkor som SL erbjuder för att köra busstrafiken i innerstan är oskäliga, anser Nobina, som vill att upphandlingen görs om.

Mostphotos

Nobina försöker stoppa bussupphandling för innerstan: "Oskäliga villkor"

Bussföretaget går till domstol ✔ "Kan inte längre acceptera" ✔ M: Skadar förtroendet