Mitt i har tidigare berättat om norska rederiet Torghatt­ens planer på att köra en förarlös färja över Riddarfjärden, mellan Södermalm och Kungsholmen.

Då var inte alla papper påskrivna, men nu går Stockholms hamnar ut med att färjan börjar köra under våren.

– Den kommer att lägga till ungefär vid Orangeriet och vid Münchenbryggeriet, säger Ingrid Hansson, pressansvarig vid Stockholms hamnar.

Torghatten och teknikleverantören Zeabuz har för avsikt att färjan ska avgå en gång i kvarten – 15 timmar per dag – från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Sedan laddas båten under natten.

Färjan rymmer 24 passagerare och en biljett ska kosta 35 kronor. Den 25 maj siktar rederiet på att börja köra.

– Genom vår innovativa och världsunika tekniska lösning skapar vi hållbar urban mobilitet på riktigt, säger Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten.

Stor tillgång

Clara Lindblom (V), styrelseordförande Stockholms hamn, säger att det är glädjande med en ny båtlinje som gör det enklare för stockholmarna att pendla.

– I en stad till stor del byggd på öar har sjötrafiken potential att bidra ännu mer till hållbara transporter, säger hon.

– Den självkörande färjan över Riddarfjärden är ett innovativt tillskott som förhoppningsvis blir en stor tillgång för invånarna,

Innan trafikstart i Stockholm har mjukvaran testats i drift med passagerare i Trondheim.

Teknikleverantören Zeabuz har även en egenutvecklad simulator där tusentals virtuella överfarter genomförs på Riddarfjärden innan färjan är i vattnet.

Till en början finns en operatör ombord som ser till att allt går som det ska, men senare ska färjan styras helt från ett kontrollrum på land.