Úpprustningen av Roslagsbanan har pågått sedan 2010. Det huvudsakliga arbetet har varit att bygga cirka 22 kilometer dubbelspår. Totalt har banan cirka 65 kilometer spår. Utöver själva dubbelspåret har man bland annat byggt bättre skydd mot buller och förbättrat säkerheten vid plankorsningar.

I midsomras påbörjades trafikavstängningen mellan Täby kyrkby och Kårsta. Färdigställande av dubbelspåret mellan Täby kyrkby och Kragstalund innebär att det nu går att åka tåg igen hela vägen från Lindholmen in till Östra station. Station Lindholmen öppnade den 17 oktober.

Innan nyår ska tågen rulla

Under den senaste avstängningen revs spåret mellan Lindholmen och Kårsta, men snart ska även Kårstaborna kunna åka tåg igen. De sista arbetena mellan Lindholmen och Kårsta pågår. Det beräknas vara klart den 11 december.

Det som kvarstår är att bland annat göra plankorsningarna säkrare och en del markförstärkande arbete.

Arbetar dygnet runt

Även Kårsta station rustas upp och norr om stationen byggs så att ett tåg kunna stå parkerat framöver. Väster om spåren från Kårstavägen bygger man en ny gång- och cykelväg, som sträcker sig hela vägen till stationen.

För att hinna med allt så sker arbetet på vissa ställen alla tider på dygnet.