De nya kamerorna och monitorerna började installeras på pendeltågen i maj 2022 och ska göra att lokförarna själva kan hålla koll på på- och avstigningen.

Men redan efter någon månad började felrapporterna strömma in till MTR:s verkstad.

Stress och illamående

De handlar om mjölkiga bilder, flimrande skärmar, felinställd ljusstyrka, slumpmässiga på- och avslagningar, bländande ljus och skärmar som visar fel sida av tåget.

Med hjälp av tolv rutor på skärmen ska lokföraren hålla koll på att ingen kläms i dörrarna. Den här bilden, tagen den 11 januari, visar hur bristande bildkvalitet kan göra det svårt för föraren att få trygg överblick.

Med hjälp av tolv rutor på skärmen ska lokföraren hålla koll på att ingen kläms i dörrarna. Den här bilden, tagen den 11 januari, visar hur bristande bildkvalitet kan göra det svårt för föraren att få trygg överblick.

Privat

"Skärmarna lyser bara i svart", "Fel monitor tänds plötsligt upp" och "Båda skärmarna lyser upp vilket genast gör mig osäker" är några citat från de felrapporterna som Mitt i har tagit del av.

Huvudvärk, illamående och ökad stress rapporteras av flera av lokförarna. En förare berättar att han tvingades hålla handen för ena ögat medan han körde för att skärmen störde hans syn så mycket.

SE FILM: Det här är vad tågförarna ser på monitorn i förarhytten

En förare som Mitt i pratar med menar att teknikstrulet var en viktigt orsak till att MTR inte kunde hålla sin tidsplan att börja köra en tredjedel av tågen utan tågvärdar den 5 december. Inte ens de instruktörer som skulle utbilda de andra lokförarna hade kunnat få tekniken att funka, enligt föraren.

700 felrapporter

Enligt en uppgift från personalen rör det sig om minst 700 felrapporter sedan i oktober, något som MTR inte har bekräftat.

– Många av de här felrapporterna ligger en bit bak i tiden. Återkopplingen från lokförarna har varit väldigt värdefull för oss för att vi ska kunna åtgärda buggar och finjustera mjuk- och hårdvaran, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig för MTR Pendeltågen.

Han ser inkörningsproblemen som normala för ett stort teknikskifte.

Är ni nöjda med den teknik som ni köpt in?

– Vi är absolut nöjda Och vi kommer inte att framföra tågen så länge det finns hindrande tekniska fel, det är självklart.

Hur kommenterar du missnöjet?

– Många lokförare tycker att det är en jobbig förändring. Vi arbetar för att alla ska få den utbildning som krävs och att de ska kunna känna sig trygga med systemen.

Målet är att tekniken ska vara helt intrimmad i slutet av sommaren 2023 och att alla tågen då ska kunna köras utan tågvärdar.

De nya kamerorna ska vara i bruk fullt ut i slutet av sommaren, enligt MTR.

De nya kamerorna ska vara i bruk fullt ut i slutet av sommaren, enligt MTR.

MTR

"Svårt att få överblick"

Nils Westberg Ahlmark är en av lokförarna som lett protesterna menar att vi först när systemet tas i bruk i full skala kan se om det funkar.

– Tekniken är inte huvudsaken. Det är tolv väldigt små skärmar och det gör det svårt att få överblick över alla dörrarna, säger han.