På en avspärrad tävlingsbana vid Arlanda flygplats ska 20 finalister åter igen göra upp om vem som är Sveriges bästa bussförare.
Förra året kom Anders Lundberg, en 55-åring från Vasastan som vanligtvis kör buss i innerstan och Täby, på delad 11:e plats – tillsammans med alla de andra som inte knep någon av pallplatserna.
– Det var en väldigt härlig kollegial stämning förra året, där alla pratade med alla. Det var kanske det skojigaste, säger Anders Lundberg.
Petter Beckman
– Då ställde jag upp mer som en rolig grej och hade inte förberett mig något särskilt. Men i år känner jag mer press. Nu vill jag ha revansch, säger han.
Tidigare ambulansförare
Särskilt hoppas han göra bättre ifrån sig på momentet Katastrof och brand, där det ingår att göra hjärt- och lungräddning. Anders Lundberg har tidigare kört ambulans i över 20 år och många gånger gjort HLR i skarpt läge.
– Det borde vara min vassaste gren. Men jag tänkte för mycket på covid och vågade inte gå riktigt nära dockan. I år är jag bättre förberedd.
Också på hinderbanan – där man ska backa och köra slalom – hoppas Anders på en förbättring. Förra året rev han några koner.
Ett av tävlingmomenten är att köra slalom, både fram- och baklänges, mellan uppställda koner.
Björn Nord, Keolis
– Men jag inbillar mig att jag är ganska bra på det. Och jag har blivit säkrare det senaste året.
Tid att filosofera
Bussförar-SM ordnas av en branschorganisation och syftar till att "lyfta fram bussföraryrket och visa dess viktiga roll i samhället" – bland annat för att underlätta nyrekrytering.
Anders Lundberg, som tävlar för Keolis men ibland även kör för Transdev, har bara gott att säga om jobbet.
– För mig är det oftast lugnt och avslappnande, man kan sitta ganska mycket och filosofera. Sånt som man inte riktigt har tid med när man kör ambulans, säger han.