Det var den 7 december som samtliga cyklar drogs in med omedelbar verkan. Detta då cyklarna hade drabbats av batteribränder.

Det hela slutade med att trafikkontoret hade ett möte med cykelföretaget och lämnade över en formell begäran om att flera brister med hyrcykelsystemet måste åtgärdas senast 10 januari. Annars kan avtalet komma att hävas.

Nu har åtminstone problemet med batteribränder fixats till.

 ”Arbetet har gått snabbare än beräknat, vilket innebär att vi har kunnat öppna tjänsten igen. Vår leverantör av elcyklarna har utrett tidigare incidenter och konstaterat att det inte är något fel på batterierna. Som en extra säkerhetsåtgärd har ett test av samtliga batterier utförts”, skriver Stockholm Ebikes på sin hemsida.

Det här innebär att cyklarna, totalt 1 000 stycken under vintertid, kommer att ställas ut igen runt om i Stockholm.

Samtliga cyklar som står i stationerna har genomgått teknisk kontroll och uppdatering, menar Stockholm Ebikes.

Nya stränga krav på hyrcykelsystemet

Förra veckan lämnade staden över en formell begäran om att flera brister med hyrcykelsystemet måste åtgärdas inom 30 dagar. Annars kan avtalet komma att hävas.

I början av december visade det sig att Stockholms Ebikes hyrcyklar inte fungerande i vinterkyla. Cyklarna drabbades nämligen av batteribränder.

Inurba, bolaget som kommunen upphandlat driften med, var tvungen att stänga ner uthyrningen med omedelbar verkan.

– Det känns otroligt ledsamt och frustrerande att hyrcyklarna inte fungerar och att man inte kan lita på att det som utlovas i avtalet levereras, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

30 dagar på sig

I fredags förra veckan hade staden som ett möte med hyrcykelbolaget. En formell begäran om att de problem som finns med cyklarna måste åtgärdas lämnades över.

Bolaget fick 30 dagar på sig att rätta till felen. Annars kan avtalet komma att hävas.

– De måste leva upp till det som står i avtalet. Gör man inte det blir det påföljder. Nu har vi tydligt markerat att vi inte är nöjda, säger Lars Strömgren.

Senast 10 januari behöver Stockholm Ebikes kunna presentera ett fullt fungerande hyrcykelsysten.

”Vi räknar med att kunna hålla den tidsplan som tidigare kommunicerats. Det innebär att vi arbetar så snabbt vi kan med att implementera den tekniska lösning som vår leverantör har tagit fram”, skriver Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba, i ett mejl till Mitt i.

Om avtalet hävs måste bolaget på egen bekostnad forsla bort cyklarna, montera ned reklamvitrinerna samt återställa marken, enligt Trafikkontoret.

Det känns otroligt ledsamt och frustrerande

En problematisk säsong

Hyrcykelsystemet stötte på patrull direkt. Det var svår att få rull på cyklarna, appen visade fel antal fordon på fel platser och det fanns inte lika många cyklar i systemet som leverantören utlovat.

Under hösten såg de första barnsjudommarna ut att ha läkt. Sedan kom kylan och man upptäckte att batterierna kunde börja brinna när det blev kallt ute.

Källa: Mitt i

Stockholm Ebikes hyrcykel

Stockholm Ebikes hyrcykel

Michael Toll

Då kan hyrcyklarna slängas ut

Staden har gett Stockholm Ebikes 30 dagar på sig att fixa felen.

Nya stränga krav på hyrcykelsystemet

Förra veckan lämnade staden över en formell begäran om att flera brister med hyrcykelsystemet måste åtgärdas inom 30 dagar. Annars kan avtalet komma att hävas.

I början av december visade det sig att Stockholms Ebikes hyrcyklar inte fungerande i vinterkyla. Cyklarna drabbades nämligen av batteribränder.

Inurba, bolaget som kommunen upphandlat driften med, var tvungen att stänga ner uthyrningen med omedelbar verkan.

– Det känns otroligt ledsamt och frustrerande att hyrcyklarna inte fungerar och att man inte kan lita på att det som utlovas i avtalet levereras, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

30 dagar på sig

I fredags förra veckan hade staden som ett möte med hyrcykelbolaget. En formell begäran om att de problem som finns med cyklarna måste åtgärdas lämnades över.

Bolaget fick 30 dagar på sig att rätta till felen. Annars kan avtalet komma att hävas.

– De måste leva upp till det som står i avtalet. Gör man inte det blir det påföljder. Nu har vi tydligt markerat att vi inte är nöjda, säger Lars Strömgren.

Senast 10 januari behöver Stockholm Ebikes kunna presentera ett fullt fungerande hyrcykelsysten.

”Vi räknar med att kunna hålla den tidsplan som tidigare kommunicerats. Det innebär att vi arbetar så snabbt vi kan med att implementera den tekniska lösning som vår leverantör har tagit fram”, skriver Daniel Mohlin, Nordenchef på Inurba, i ett mejl till Mitt i.

Om avtalet hävs måste bolaget på egen bekostnad forsla bort cyklarna, montera ned reklamvitrinerna samt återställa marken, enligt Trafikkontoret.

Det känns otroligt ledsamt och frustrerande

En problematisk säsong

Hyrcykelsystemet stötte på patrull direkt. Det var svår att få rull på cyklarna, appen visade fel antal fordon på fel platser och det fanns inte lika många cyklar i systemet som leverantören utlovat.

Under hösten såg de första barnsjudommarna ut att ha läkt. Sedan kom kylan och man upptäckte att batterierna kunde börja brinna när det blev kallt ute.

Källa: Mitt i

Stockholm Ebikes hyrcykel

Stockholm Ebikes hyrcykel

Michael Toll

Då kan hyrcyklarna slängas ut

Staden har gett Stockholm Ebikes 30 dagar på sig att fixa felen.