Anna von Walzel säger att ett oväntat möte fick henne att komma på affärsidén.
– Jag hade ett otroligt djupt och givande samtal med en äldre man på en parkbänk. Han delade med sig av sina livsinsikter, och jag tänkte att det här borde hans barn och barnbarn också få höra.
Memoarguiden, som företaget heter, kopplar ihop kunden med en frilansande författare.
– För oss är själva processen viktig. Det växer ofta fram en kemi med kunden, och man börjar lita på varandra.
Östermalmsbon Anna von Walzel tror på livsberättelser.
Privat
Det finns inget fast pris för tjänsten eftersom paketen skräddarsys för varje klient, men Anna säger att ett ungefärligt startpris ligger på 80 000 kronor. För det får man tio upplagor av den färdiga boken.
– Det är klart att man kan skriva sina memoarer själv, men om man vill ha en professionellt skriven bok så kan man vända sig till oss.
En färdigskriven bok blir mellan 200 och 300 sidor, och i skrivande stund har sju kunder nappat.
Ett nytt fenomen
Anna von Walzel säger att det oftast är barnen till kunden som är drivande.
– Att skriva ner sina minnen är inget nytt fenomen. Det som är nytt är att vår snabba, teknologiska värld gör att man inte har lika mycket tid att umgås med sina föräldrar, och många har dåligt samvete för det. Då kan man vända sig till oss, för att komma närmare varandra.
Finns det en risk att man beställer en memoar som substitut för riktig kontakt med sin förälder?
– Nej, tvärtom. Jag ser det mer som en öppning till fler och djupare samtal. Vissa kan ha svårt att öppna sig, och ibland är det en utmaning att ta sig fram till samtal som verkligen spelar roll. Då tror jag att en bok om mammas eller pappas liv kan göra det lättare.
Just nu håller företaget på att utveckla ett digitalt komplement, där man får skriva stora delar av boken själv. Det ska fungera som en typ av chattbot, men anpassad just för memoarskrivande.
– Där erbjuder vi en billigare lösning, så att fler kan få chansen att skriva om sina liv.
Ett exempel på hur en färdig bok kan se ut.
Privat