På taket på en av Nya Karolinskas sjukhusbyggnader finns en helikopterplatta för regionens två ambulanshelikoptrar. De transporterar patienter från hela Norden till den avancerade vård som finns på NKS.

Sjukhuset beviljades vid årsskiftet en utökning av helikoptertrafiken.

Dels med fler resor, från 4 500 till 6 500 flygrörelser (starter/landningar) per år, dels med en större och mer avancerad helikoptertyp.

För Solna kan det nya tillståndet ställa till problem.

Planer utifrån gamla villkor

Ihop med regionen, som är markägare, planerar staden just nu för 1 000 nya bostäder, förskola och arbetsplatser i gamla sjukhusområdet strax öster om NKS. Kvarteren ska få direkt koppling till, och bidrar till finansieringen av, Gula linjen.

Men planerna utgår från sjukhusets gamla tillstånd med färre lyft och landningar. Olika typer av ljuddämpande åtgärder bedömdes då kunna hålla flygbullret på en godtagbar nivå.

Nu hamnar området i en betydligt mer utsatt zon.

Bullrigt på natten

Både maximal buller- och ljudgräns riskerar att överskridas oftare än vad som anses vara godtagbart vid de planerade husen.

I synnerhet på natten.

Den nya helikoptertypen är också betydligt mer högljudd.

– Det finns ett regelverk för buller som vi måste förhålla oss till när vi planerar bostäder. En utökad helikoptertrafik riskerar att försvåra bostadsbyggandet. Det man ser särskilt allvarligt på är rörelser nattetid, folk ska inte behöva bli väckta när de sover, säger Ann-Christine Källeskog, exploateringschef på Solna stad.

Solna har upprepade gånger begärt en mer utförlig bullerutredning som man menar ”helt ignorerat planerade bostäder i Solna”.

Bland annat tas det inte med i beräkningen att flera gamla sjukhusbyggnader avses omvandlas till bostäder.

– Vi behöver hitta en samsyn, annars kan en konsekvens i värsta fall bli att länsstyrelsen upphäver detaljplanen när den ska prövas, säger Ann-Christine Källeskog.

Gäller till 2025

På grund av intressekonflikten gav länsstyrelsen inte ett permanent utökat flygtillstånd utan bara fram till 2025.

– Om de vill fortsätta flyga mer än ursprungliga tillståndet får de söka nytt tillstånd därefter, säger Anders Wasell vid länsstyrelsens enhet för miljöskydd.

Solna har ett möte inplanerat med länsstyrelsen med anledning av beslutet.

Helikopterparkering utreds

Det största hoppet är att en ny så kallad passningsbas, där helikoptern står i väntan på uppdrag, hinner etableras till 2025 så att tillståndet inte behöver förlängas.

I dag består mer än en tredjedel av helikoptertrafiken till Karolinska av tomma helikoptrar som parkerar
i väntan på nya uppdrag.

Det måste ändras, anser Solna med hänvisning till befintlig och planerad bebyggelse.

Nya baser i Ullna och ovanpå Danderyds sjukhus utreds och bedöms kunna minska flygandet över Solna.

Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) är optimistisk.

– Hade man inte tyckt att det fanns relevans i Solnas kritik hade man väl gett ett permanent tillstånd, menar hon.

– Solna ligger så centralt att det är viktigt för hela regionen att vi kan växa med fler bostäder. Jag ser framför mig att man anstränger sig för att hitta en lösning som tillåter både nya bostäder och den bästa vården för patienter.

Stockholm godkände det utökade flygtillståndet. Varför har Solna invändningar?

– Det är mycket högre bullernivåer i Solna än i Stockholm eftersom de flyger rakt in över östra sjukhusområdet. Det drabbar oss hårdare. Stockholm har också redan byggt det mesta av sin del av Hagastaden medan vi är i planeringsstadiet, säger Ann-Christine Källeskog.