Macken vid Lindhagensplan måste bort om regionen börjar bygga arbetstunnlar för t-banans nya gula linje, vilket är planen.
Just nu pågår en dialog mellan Stockholm stad, ST1/Shell och Region Stockholm
”Verksamhetsutövaren ska gå skadeslös ur förändringen” skriver regionen i ett mejl till Mitt i. Exakt vad det innebär i det här fallet och om macken kommer att erbjudas en ny plats är dock för tidigt att säga.
”Vi är i dialog med både regionen och fastighetsägaren Stockholms stad och just nu pågår en samrådsprocess. Vi avvaktar Regionens och fastighetsägarens återkoppling efter avslutad samrådsprocess” skriver ST1:s kommunikationschef Faisal Ouahid i ett mejl.
Inte en chans
Per Erik Österlund, projektledare vid miljöförvaltningen vid enheten Miljöfordon och hållbara transporter, utesluter att macken får en ersättningsplats i innerstan.
– Nej, det finns inte en chans. Och att de skulle flytta tillbaka och bygga en ny station för 20-25 miljoner kronor tror jag inte.
Slussen till Bromma
När andra mackar i innerstan har flyttats har det varit extremt svårt att hitta ersättningsplatser även utanför tullarna, berättar han.
– OKQ8:s ersättningsplats för Slussen blev till exempel ute vid Bromma flygfält.
Även om han förstår att frågan med tunnlar vid Rålambshovstunneln är känslig menar han att macken vid Lindhagensplan behövs ur ett större perspektiv.
– Nu finns det ju en Preem längre bort på Norr Mälarstrand, men vi börjar tappa alla ställen att serva och fylla på fordonen innanför tullarna.
I fallet på Kungsholmen finns som sagt en mack i närheten. Så där är kanske inte problemet så stort – i alla fall så länge den Preem är kvar, menar Per Erik Österlund.
"Nu finns det ju en Preemmack längre bort på Norr Mälarstrand, men vi börjar tappa alla ställen att serva och fylla på fordonen innanför tullarna", säger miljlöförvaltningens Per Erik Österlund.
Olle Anrell
Men stadens egen utredning som gjordes av Per Erik Österlund 2019 visade att det behövs 5-6 mackar i innerstan (inklusive Hammarby sjöstad och Frescati) om staden behöver bränsle då något oförutsett händer. Till exempel för att pumpa vatten eller skotta enorma mängder snö.
Det handlar alltså om stadens resiliens. Och försvinner macken på Lindhagensplan är man nere på sex mackar inom detta område. 2014 fanns det 9-10 mackar.
– Vi börjar närma oss gränsen och jag är rädd att någon snart ropar att de inte kan sköta snöröjningen, sandsopningen och annat eftersom de inte kan tanka.
Blir knöligt
Att mackarna blir färre är inte ett problem för privatbilister i första hand eftersom innerstadsborna använder sina bilar relativt lite varje år menar Per Erik Österlund. Det är alltså snarare en fråga om hur Stockholm ska klara den kommunaltekniska verksamheten.
– Vi ska sandsopa och snöröja, men vi kan inte låta en sandsopare rulla 20 kilometer i timmen för att tanka. Det blir knöligt, även om det löser sig till viss del när vi går över till eldrift.
Kolla lufttryck
Enligt Per Erik Österlund kommer det dock att dröja i alla fall till 2032-2034 innan arbetsfordon i staden i allmänhet kör på el.
Dessutom menar han att även elbilsägare måste ha servicestationer för att kolla lufttryck, byta torkarblad och tvätta bilen.
– Bilserviceanläggningar blir viktiga även i framtiden. Även en elbil behöver service eller luft i däcken. Det gäller att hålla fler saker i huvudet samtidigt.