Raggarklubben Moonshine cruisers arrangerar demonstrationståg i stan de kommande helgerna. Protesten riktar sig mot stadens beslut att stänga av en del av Sveavägen för biltrafik under sommaren, för att lämna plats åt uteserveringar, loppmarknader och food trucks (matbilar) mellan Handels och Odengatan.

– Min bild är att många stockholmare längtar efter att folkmyller ska få ta plats i staden, även på gator som Sveavägen, säger Lars Strömgren, trafikborgarråd (MP).

Raggarklubben motsätter sig inte planerna men tycker att de borde tillfrågats innan beslutet togs, i och med raggarrundan gått där i över 50 år.

Samtidigt menar de att folklivet hade kunnat ordnas i Kungsträdgården, Berzelii park och Strandvägen i stället, menar arrangören och klubbordföranden Bo Adolfsson.

Det första demonstrationståget i slutet av maj gick lugnt till.

– Det vart inget kaos och länsman var nöjd. Men vi fick inte några avstängningar så vi spriddes ut något vansinnigt, det var det tråkiga. Och att vi inte fick köra långsamt utan skulle hålla hastighetsgränserna, säger han.

Demonstrationen i juni ställs dock in.

– Jag måste vara närvarande eftersom jag har tillståndet och då är jag uppe på ZZ Top på Dalhalla. Men i augusti ser vi ut att bli mellan 500 och 1000 bilar, så jag ska revidera ansökningarna framåt. Då hoppas jag att vi får avstängningar så att vi kan åka i gemensam tropp.

Stockholm car meet

Cruisingen har varit föremål för mycket klagomål från ett antal boende längs Sveavägen under åren.

– Det har varit buskörning och stök, hög musik och skadegörelse hela nätterna. Många boende ser nog de här fyra helgerna som ett andningshål där de får paus från motorbullret. Det är nog lika många som skulle vilja demonstrera för att få fler helger för vistelse och mot motorbuller, säger Lars Strömgren.

Att raggarna känner sig överkörda av beslutet om att stänga av en del av gatan har han inte förståelse för. De rödgröna har tagit hänsyn till den årliga bilträffen Stockholm car meet, menar han.

– Vi bor i en demokrati och försöker se till hela stadens intressen. Motorentusiasterna representerar en historia, de kanske inte alltid blir nöjda men vi måste tänka på fler än bara dem. Stockholms sommar varar i flera månader, Sveavägen kommer sammanlagt vara avstängd i åtta dagar. Jag tycker inte det är korrekt att säga att man inte kan köra bil nu.

Raggarna har kört genom stan sedan 1950-talet, är det inte tradition?

– Sveavägen är säkert minst 300 år gammal. Genom århundraden har gatan varit platsen där man träffades, umgicks och där barn har lekt. Den bildominans som finns på Sveavägen har funnits sen runt 1960-talet. Gatan ska vara till för alla. Bilen har spelat en viktig roll för Välfärdssveriges uppbyggnad. Det är en kulturyttring som andra, vi behöver kunna skapa en balans.

Kommer avstängningen att bli ett permanent inslag?

– Det är ett försök för att se hur det går.

Raggare demonstrerar mot bilförbud på Sveavägen

I protest mot avstängningen på Sveavägen fyra helger i sommar arrangerar raggarklubben Moonshine cruisers demonstrationståg genom stan.

– Vi kommer att skapa kaos, säger klubbens ordförande Bo Adolfsson.

Demonstranterna samlas på parkeringen vid Wenner-Gren center klockan 20 fredagen den 31 maj. Sedan kör de en runda i stan för att visa sitt missnöje med beslutet att stänga av delar av Sveavägen under fyra sommarhelger.

– Vi räknar med ungefär 200 bilar men det kan absolut bli fler. Vi ska demonstrera mot beslutet som vi anser är riktat mot oss – mot motorkulturen, säger Bo Adolfsson, ordförande i Moonshine cruisers i Farsta som arrangerar demonstrartionen.

Varför är det så viktigt att få köra där?

– Det är våra gator. Vi har haft dem sedan 1950-talet. Det är raggarvarvet. Det är kultur att åka där. Börjar man stänga av allting är vi väl ute i Järfälla till slut.

Kan inte fotgängare få ta över gatan några gånger per år?

– Absolut. Men syftet var förmodligen inte det från början, utan att stänga av oss. Staden tog beslutet först och förhandlade sedan. Det var inte så demokratiskt tycker vi.

Kan ni inte dela gatan med fotgängarna?

– Jovisst. Idén med gågatan är kanske inte så jävla dum, vi har inget emot den. Vi skulle säkert komma överens om vi satte oss ner och diskuterade. Men det går liksom inte när ett beslut redan är taget. Vi har blivit överkörda av Stockholms stad helt enkelt.

Vad säger ni till boende som stör sig på cruising och stöket det medför?

– Stöket fick vi bort tillsammans med staden. De ställde upp bajamajor och sopstationer. Både vi och boende var nöjda, det fungerade jättebra! 

Kommer demonstrationen att gå lugnt till?

– Vi kommer att ställa till med kaos i Stockholm. Hur tror du Sveavägen kommer att se ut om vi blir riktigt många? Men vi ska följa trafikreglerna.

– Man kallar det för ett försök men jag tror att man vill göra gågatan permanent nästa år.

Raggarbilarnas demonstrationståg

Start ca 20:00 från Wenner-Gren centers parkering.

Rundan går från Sveavägen via Sergels torg – Birger Jarlsgatan – Strandvägen – – Karlaplan – Karlavägen – Engelbrektsgatan – Kungsgatan – Sveavägen – – Birger Jarlsgatan – Rådmansgatan – Sveavägen – Sveaplan.

Källa: Moonshine cruisers

Bo Adolfsson, ordförande för Moonshine cruisers, menar att staden borde frågat dem innan beslutet om bilfria helger togs.

Bo Adolfsson, ordförande för Moonshine cruisers, menar att staden borde frågat dem innan beslutet om bilfria helger togs.

Privat

Raggare demonstrerar mot bilförbud på Sveavägen

"Har blivit överkörda" ✔ ”Kommer skapa kaos”

Färre klagomål från grannar på Sveavägen

Sommaren är en intensiv tid för Sveavägen – paradgatan som brukar väcka känslor. Frågan är dock hur stökig den egentligen är – och hur välkommet det är med bilförbud på vissa delar.

Den rödgröna majoriteten vill att bilfria helger ska införas på delar av Sveavägen. Tanken är att göra plats för uteserveringar, marknader och evenemang, samtidigt som viktiga transporter fortfarande ska få utrymme.

De näringsidkare som Mitt i talar med är dock inte odelat positiva.

– Bilarna skapar liv och gör att vi får fler kunder, säger Mehran Darwish som äger Henkes grill tillsammans med sin bror.

Sara Isaksson på Retro bar håller med.

– Det låter som en cool idé att stänga av en del av Sveavägen men under raggarträffarna är det fullsatt här. Våra transporter kör här och när det är fotbollsderby tar folk bussen hit och härifrån, ­säger hon.

– Som Vasastadsbo har jag jättesvårt att se det framför mig. Jag är uppvuxen på Frejgatan och bilträffarna på sommaren var jätteroliga att kolla på. Sveavägen är en stor, bred väg där det ska vara rörelse, säger en kvinna på en annan krog.

Sara Isaksson jobbar på Retro bar på Sveavägen och tror inte att bilfria helger vore en bra idé. "När det är fotbollsderby tar jättemånga supportrar bussen hit och härifrån. Den stannar här utanför" säger hon.

Sara Isaksson jobbar på Retro bar på Sveavägen och tror inte att bilfria helger vore en bra idé. "När det är fotbollsderby tar jättemånga supportrar bussen hit och härifrån. Den stannar här utanför" säger hon.

Emil Salmaso

Det har skrivits otaliga spaltmeter om stöket på Svea­vägen. Det har både handlat om allmän buskörning och bullriga bilträffar. Grannar har klagat på motorljud, avgaser och hög musik på nätterna.

Samtidigt har många också välkomnat liv och rörelse. Mitt i har tidigare berättat om den Vasastadsbo som uppmuntrade bilträffar och skapade den uppmärksammade Facebookgruppen ”Svea­vägens raggare” i syfte att lyfta frågan om allas rätt till staden.

Bilfria helger kan bli bra beroende på hur stora delar av Sveavägen som stängs av, men staden borde bli bättre på att informera och fråga näringsidkare vad de tycker om förslaget, menar Johan Nilsson på Dragon’s lair.

– Har man en butik inne i stan får man räkna med lite buller och bång. Bilträffarna är inte så störande, då var det värre när Djurgården hade upplopp här och ingen kunde gå förbi. Utred vilka som använder gatan, folk måste ju vilja gå förbi korsningen till Odengatan också.

Bilfritt kan vara bra beroende på hur Sveavägen spärras av, tror Johan Nilsson, delägare av Dragon's lair. "Problemet blir väl för kunden som vill ta bilen. Man måste snurra runt i en halvtimme för att hitta en parkering. De tog bort lastzonen utan att säga något".

Bilfritt kan vara bra beroende på hur Sveavägen spärras av, tror Johan Nilsson, delägare av Dragon's lair. "Problemet blir väl för kunden som vill ta bilen. Man måste snurra runt i en halvtimme för att hitta en parkering. De tog bort lastzonen utan att säga något".

Emil Salmaso

De senaste åren har det faktiskt blivit bättre, enligt polisen. Man har kommit överens med över 1 500 cruisingåkare om att sänka volymen och avsluta kvällarna tidigare. Betydligt färre grannar har därefter hört av sig med klagomål.

– Förr var det kanske runt 60–70 personer, i dag är det 3–4 som återkommer med jämna mellanrum. Visst finns någon busåkare då och då som kanske sticker iväg till Strand­vägen också. Men vi har fått till oss att det har blivit betydligt mycket bättre. Sedan har vi en färdig plan om det skulle dra iväg, säger kommunpolisen Måns Gauffin.

Trafiken ger Sveavägen och Stockholm liv, menar Mehran Darvish, delägare till Henkes grill.

Trafiken ger Sveavägen och Stockholm liv, menar Mehran Darvish, delägare till Henkes grill.

Emil Salmaso

Förutom farthinder, kantskydd och bommar som satts upp vid Vanadislunden har staden sänkt tillåten ­hastighet och lagt om trafikljusen.

– På kvällen och natten ger trafiksignalerna inte längre bilister så kallad grön våg. Det betyder att de som kör för fort behöver stanna vid varje signal och invänta grönt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Hur går det med förslaget om att göra delar av Svea­vägen bilfritt vissa helger?

– Vi utreder fortfarande det här. Målet är att hitta bästa lösningen för att göra gatan mer levande och skapa plats för tillfälliga uteserveringar, marknader och evenemang, samtidigt som vi säkerställer nödvändig framkomlighet.

Mycket trafik på Sveavägen.

Mycket trafik på Sveavägen.

Emil Salmaso

Har man butik inne i stan får man räkna med lite buller och bång

Åtgärder. Många boende upplever Stockholm Cruising som störande. Arkivbild från ett tidigare år.

Åtgärder. Många boende upplever Stockholm Cruising som störande. Arkivbild från ett tidigare år.

Mimmi Epstein

Färre klagomål från grannar på Sveavägen

Polisen: Färre hör av sig och de bilburna lyssnar mer

Då blir det bilfritt på Sveavägen

Stockholms stad har spikat när Sveavägen får sina första bilfria helger. Nu i sommar är det dags.

Under fyra helger i sommar ska området mellan Odengatan och Kungstensgatan stängas av för biltrafik. I stället tar food trucks, uteserveringar, marknader och aktiviteter plats. Gatan görs till ett slags torg där motorbullret enligt planen ska ersättas av folkmyller.

Nu står det klart att det blir en helg i juni, två i augusti och en i september. Det handlar om 15-16 juni, 17-18 augusti, 24-25 augusti och 21-22 september.

– Vi vill att fler ska kunna njuta av solen och sorlet i centrala Stockholm. Därför kommer vi att omvandla en del av Sveavägen till Stockholms största gågata någonsin, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

Uteserveringar

Under de bilfria helgerna är trafiken avstängd från fredag kväll kl 22.00 till måndag morgon kl 05. Målet är att folklivet ska ta plats mellan 10 och 22 på lördagarna, och mellan 10 och 18 på söndagarna.

Enligt trafikroteln (MP) har flera företag redan anmält intresse för att servera mat och ställa upp uteserveringar. Även butiker i området vill flytta ut på gatan, tillsammans med loppisar, dansytor, gympapass och en cykelskola.

"Än så länge är inte allt utrymme uppbokat, så aktörer som vill vara med och aktivera gatan har fortfarande chans att knipa en plats. De är välkomna att höra av sig till Stockholms stad", skriver roteln i ett mejl.

Buss 57 dras om

Blåljusfordon och boende med parkeringstillstånd för rörelsehindrade kommer att släppas förbi avspärrningarna.

Busslinje 57 påverkas av avstängningen och ska ledas om via Upplandsgatan och förbi T-centralen.

I höst ska staden utvärdera hur trafiken påverkats av bilförbudet och hur avspärrningarna skulle kunna utökas.

När planerna presenterades hörde oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) inte till dem som applåderade.

– Vår bild är att man bara gör det här för att jävlas med Stockholms bilister. Det blir stökigare i trafiken – omvägar och inte någon vinst för miljön, sa han.

Mycket trafik på Sveavägen.

Mycket trafik på Sveavägen.

Emil Salmaso

Då blir Sveavägen gågata: ”Största någonsin”

Tre helger i sommar – då stängs trafiken av ✔ Food trucks, uteserveringar, marknader