Den rödgröna majoriteten vill att bilfria helger ska införas på delar av Sveavägen. Tanken är att göra plats för uteserveringar, marknader och evenemang, samtidigt som viktiga transporter fortfarande ska få utrymme.

De näringsidkare som Mitt i talar med är dock inte odelat positiva.

– Bilarna skapar liv och gör att vi får fler kunder, säger Mehran Darwish som äger Henkes grill tillsammans med sin bror.

Sara Isaksson på Retro bar håller med.

– Det låter som en cool idé att stänga av en del av Sveavägen men under raggarträffarna är det fullsatt här. Våra transporter kör här och när det är fotbollsderby tar folk bussen hit och härifrån, ­säger hon.

– Som Vasastadsbo har jag jättesvårt att se det framför mig. Jag är uppvuxen på Frejgatan och bilträffarna på sommaren var jätteroliga att kolla på. Sveavägen är en stor, bred väg där det ska vara rörelse, säger en kvinna på en annan krog.

Sara Isaksson jobbar på Retro bar på Sveavägen och tror inte att bilfria helger vore en bra idé. "När det är fotbollsderby tar jättemånga supportrar bussen hit och härifrån. Den stannar här utanför" säger hon.

Sara Isaksson jobbar på Retro bar på Sveavägen och tror inte att bilfria helger vore en bra idé. "När det är fotbollsderby tar jättemånga supportrar bussen hit och härifrån. Den stannar här utanför" säger hon.

Emil Salmaso

Det har skrivits otaliga spaltmeter om stöket på Svea­vägen. Det har både handlat om allmän buskörning och bullriga bilträffar. Grannar har klagat på motorljud, avgaser och hög musik på nätterna.

Samtidigt har många också välkomnat liv och rörelse. Mitt i har tidigare berättat om den Vasastadsbo som uppmuntrade bilträffar och skapade den uppmärksammade Facebookgruppen ”Svea­vägens raggare” i syfte att lyfta frågan om allas rätt till staden.

Bilfria helger kan bli bra beroende på hur stora delar av Sveavägen som stängs av, men staden borde bli bättre på att informera och fråga näringsidkare vad de tycker om förslaget, menar Johan Nilsson på Dragon’s lair.

– Har man en butik inne i stan får man räkna med lite buller och bång. Bilträffarna är inte så störande, då var det värre när Djurgården hade upplopp här och ingen kunde gå förbi. Utred vilka som använder gatan, folk måste ju vilja gå förbi korsningen till Odengatan också.

Bilfritt kan vara bra beroende på hur Sveavägen spärras av, tror Johan Nilsson, delägare av Dragon's lair. "Problemet blir väl för kunden som vill ta bilen. Man måste snurra runt i en halvtimme för att hitta en parkering. De tog bort lastzonen utan att säga något".

Bilfritt kan vara bra beroende på hur Sveavägen spärras av, tror Johan Nilsson, delägare av Dragon's lair. "Problemet blir väl för kunden som vill ta bilen. Man måste snurra runt i en halvtimme för att hitta en parkering. De tog bort lastzonen utan att säga något".

Emil Salmaso

De senaste åren har det faktiskt blivit bättre, enligt polisen. Man har kommit överens med över 1 500 cruisingåkare om att sänka volymen och avsluta kvällarna tidigare. Betydligt färre grannar har därefter hört av sig med klagomål.

– Förr var det kanske runt 60–70 personer, i dag är det 3–4 som återkommer med jämna mellanrum. Visst finns någon busåkare då och då som kanske sticker iväg till Strand­vägen också. Men vi har fått till oss att det har blivit betydligt mycket bättre. Sedan har vi en färdig plan om det skulle dra iväg, säger kommunpolisen Måns Gauffin.

Trafiken ger Sveavägen och Stockholm liv, menar Mehran Darvish, delägare till Henkes grill.

Trafiken ger Sveavägen och Stockholm liv, menar Mehran Darvish, delägare till Henkes grill.

Emil Salmaso

Förutom farthinder, kantskydd och bommar som satts upp vid Vanadislunden har staden sänkt tillåten ­hastighet och lagt om trafikljusen.

– På kvällen och natten ger trafiksignalerna inte längre bilister så kallad grön våg. Det betyder att de som kör för fort behöver stanna vid varje signal och invänta grönt, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Hur går det med förslaget om att göra delar av Svea­vägen bilfritt vissa helger?

– Vi utreder fortfarande det här. Målet är att hitta bästa lösningen för att göra gatan mer levande och skapa plats för tillfälliga uteserveringar, marknader och evenemang, samtidigt som vi säkerställer nödvändig framkomlighet.

Mycket trafik på Sveavägen.

Mycket trafik på Sveavägen.

Emil Salmaso