I veckan öppnade Kungsholmens första cykelgata på Rålambsvägen, och i slutet av november väntar ytterligare en på Kungsbro strand. På dessa gator är det cyklisterna­ som har företräde, medan bilisterna­ får anpassa farten till dem.

– På platser där det är för smalt för separata cykelbanor skapar cykelgator en tryggare infrastruktur för cyklister, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Röd asfalt markerar den nya cykelgatan vid Västerbroplan.

Röd asfalt markerar den nya cykelgatan vid Västerbroplan.

Annika Staf

Det handlar dock inte om någon längre sträcka. Cykelgatan på Rålambs­vägen är cirka 150 meter lång och sträcker sig mellan Gjörwellsgatan och Västerbroplan. Maxhastigheten är nu 30 kilometer i timmen, och cyklisterna har företräde på gatan. Den röda asfalten, som kommer att bli rödare med tiden, markerar att det är andra regler som gäller här.

– Det är cyklistens gata, men bilen får vara där som gäst, säger Lars Strömgren.

Bruno Ermling Parker gillar cykelgatan.

Bruno Ermling Parker gillar cykelgatan.

Annika Staf

”Nästan inga bilar”

Bruno Ermling Parker, 13, som cyklar till och från skolan­ varje dag, gillar cykel­gatan.

– Jag visste att den fanns, men inte att det var den första på Kungsholmen. Det är bra att man kan cykla här, då slipper man ta en krångligare väg, säger han.

– Här finns nästan inga bilar och inga korsningar. Oftast har bilarna respekt för cyklister, men inte alltid.

Ludvig Svan menar att bilisterna inte har koll på vilka regler som gäller på cykelgatan.

Ludvig Svan menar att bilisterna inte har koll på vilka regler som gäller på cykelgatan.

Annika Staf

Medan Mitt i pratar med cyklisten Ludvig Svan, som har stannat till, är en bilist nära på att köra på honom. Mannen bakom ratten hytter med näven och åker vidare.

– Alla bilister har uppenbarligen inte koll på vad som gäller, men de kommer säkert att lära sig med tiden, säger Ludvig Svan.

– Jag tror att cykelgatorna kommer att leda till en ökad trafiksäkerhet, och minska antalet olyckor.

"Färgen på asfalten gör att man förstår att det är något annat", säger Magnus Bornäs.

"Färgen på asfalten gör att man förstår att det är något annat", säger Magnus Bornäs.

Annika Staf

Bra för både cyklister och bilister, konstaterar Magnus.

Bra för både cyklister och bilister, konstaterar Magnus.

Annika Staf

”Känns läskig”

Cyklisten Magnus Bornäs tycker att det är bra med cykel­gator, men menar att det finns andra ställen i Stockholm där de hade behövts­ mer.

– Sankt Eriksgatan känns läskig, jag höll på att bli påkörd där en gång.

Även Kungsbro strand kommer få en egen cykelgata.

Även Kungsbro strand kommer få en egen cykelgata.

Annika Staf

1,5 miljoner kronor

Den andra cykelgatan, på Kungsbro strand, väntas stå klar i slutet av november.

Där har cyklister länge behövt trängas med biltrafiken mellan Kungsholms strandstig och Serafimerstranden. Det anläggs också en bredare gång- och cykelbana längs den norra delen av Serafimerstranden.

Fem parkeringsplatser i höjd med Blekholmsbron kommer att försvinna. På vardagar kommer även tio platser att omfattas av parkeringsförbud dagtid.

De två cykelgatorna på Kungsholmen har tillsammans kostat 1,5 miljoner kronor.

Lars Strömgren framhåller­ att kostnaderna för infrastruktur generellt är höga och att arbeten som innefattar grävning, flytt av kantsten eller ny asfaltering alltid innebär utgifter.

– Jämför du med ett motor­vägsprojekt i Stockholm som kostar 64 miljarder är det ändå inte så stora pengar. Man kan tycka att 1,5 miljoner är mycket, men det läggs betydligt mer på bilister.