Det smattrar om kamerorna när instruktionskonduktör Thomas Borg sticker ut huvudet ur förarhytten på nya X2000 och gör tummen upp. Tåget står parkerat på spår 10 vid Centralstationen och ska om några minuter påbörja sin jungfrufärd mot Göteborg.

– Den är jättetrevlig att köra. Nästan ingen skillnad mot gamla X2000, bara att allt är nytt, fräscht och tystare, säger han till Mitt i när han slår sig ner bakom spakarna.

– Vi har också nya system som minskar tiden vi är stillastående, om något skulle gå fel.

Nya X2000 har byggs inuti de gamla tågens stålchassi, så ett otränat öga ser kanske ingen skillnad från utsidan. Men innanmätet – inredningen, tekniken – är sprillans.

Fler och bekvämare platser

Nya tågen kan ta emot fler passagerare, på bekostnad av några fyrgrupper och bord.

– Det är ett helt nytt, modernt tåg i ett återvunnet skal. Stolarna är nya, så det går att sitta mer bekvämt och arbeta, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Bordet som fälls ner från sätet framför är större än tidigare, och när man lutar ryggstödet påverkas inte resenären bakom. Tågens wifi har uppgraderats till 5G och fönstren är radiotransparenta.

– Det är inte SJ som ska begränsa uppkopplingen, är det störningar ska det bara bero på mobilnätet omkring.

Som på räls

Så var tåget plötsligt på väg. Nästan till bristningsgränsen fyllt av vanliga resenärer, SJ:s ledning, beslutsfattare och en handfull reportrar.

– Att åka tåg är ett fantastiskt sätt att resa. Det här känns otroligt bra, säger Monica Lingegård, vd för SJ, som har slagit sig till ro i ett säte i första klass.

– X2000 är ett av Europas finaste tåg och den uppgradering vi gjort är unik.

Enligt Monica Lingegård väljer allt fler att resa med tåg, framför till exempel flyg, då det innebär en mindre inverkan på klimatet. SJ måste möta framtidens behov, menar hon, och nya X2000 är ett steg i den riktningen.

– Därför har vi har ett ansvar att underhålla och köpa in nya tåg.

https://www.mitti.se/nyheter/sj-storsatsar-pa-stockholmsregionen/repukh!fc5uHAa7U0aa7bNlgxziyg/

Försenad premiär

Redan 2013 togs beslut om att modernisera X2000. Dock var det tänkt att de nya tågen skulle rullats ut för flera år sedan.

Varför har det dragit ut på tiden?

– Det finns många anledningar. Tågen låg länge på ritbordet. Vi har gjort en teknisk uppgradering som inte var okomplicerad, då är det extremt viktigt med trafiksäkerhet. Sedan är allt i tågen utbytta, vilket har tagit tid.

– Hellre att det får ta tid och bli rätt, än att vi gör det fort och inte lika bra. De ska ändå rulla i 30–40 år.

Det här tåget ska trafikera Göteborg–Stockholm. I februari kommer nästa. Totalt ska 36 tågset rullas ut. Inom 3–4 år ska alla vara igång.

Prislappen för hela projektet ligger på 3,6 miljarder kronor.