– Värden tar inget ansvar, de bryr sig inte om hyresgästerna, säger Nour Alsherout som har kommit till Malmvägen för att hjälpa sin mamma att tömma sitt vattendränkta källarförråd.

Hyresgäster upptäckte vattnet i källaren på tisdagen och slog larm. Sedan tog det två dygn innan John Mattson gick ut med information via mejl om att alla förråd måste tömmas omgående för att skadan skulle kunna repareras och vattnet på golvet sugas upp.

Så här stod det på den digitala informationstavlan i porten på fredagseftermiddagen.

Så här stod det på den digitala informationstavlan i porten på fredagseftermiddagen.

Tomas Stark

– Först satte de bara upp hinkar. Hade de agerat snabbare så hade inte sakerna i förråden hunnit bli så förstörda som de har blivit, säger Nour Alsherout.

"Det var panik"

När Mitt i besöker Malmvägen 12C på fredagen står entreprenörens slamsugarbilar utanför porten, så nu är arbetet igång.

Entreprenören som John Mattson har anlitat var på plats på fredagen för att reparera skadan i dagvattenledningen och för att suga upp allt vatten från källargolvet.

Entreprenören som John Mattson har anlitat var på plats på fredagen för att reparera skadan i dagvattenledningen och för att suga upp allt vatten från källargolvet.

Tomas Stark

Samtidigt är det fullt av grannar i källaren som jobbar för fullt för att kånka upp halvt dränkta kartonger och andra prylar till sina lägenheter.

– I går kväll var det ännu mer folk här. Hissen var upptagen hela tiden. Det var panik, säger en granne som vill vara anonym.

– Folk blev stressade av att de måste tömma förråden direkt. Vad då omgående? Vi fick ingen deadline, ingen tidsfrist. Och ingen hänsyn togs till att många jobbar eller är äldre pensionärer som inte kan flytta sina saker själva, säger Nour Alsherout.

"Bemött oss så dåligt"

Flera av grannarna tycker att John Mattson borde ha varit mer behjälpliga och även ha ordnat med tillfällig förvaring av källarprylarna.

– Nu måste vi ta upp allt i våra lägenheter. Det är smutsiga och blöta saker, och det finns ohyra här nere. Vattenläckan i sig är inte problemet, saker kan hända, men värden har bemött oss så dåligt, säger en annan granne som också vill vara anonym.

Många fick sina saker i källarförråden förstörda i och med vattenläckan i källaren. "Jag har fått papper och foton förstörda. Sådant som bara har värde för mig, jag får nog inte ut något på försäkringen", säger en kvinna som vill vara anonym.

Många fick sina saker i källarförråden förstörda i och med vattenläckan i källaren. "Jag har fått papper och foton förstörda. Sådant som bara har värde för mig, jag får nog inte ut något på försäkringen", säger en kvinna som vill vara anonym.

Tomas Stark

Charlotte Nordén, kommunikations- och marknadschef på John Mattson, berättar att det inte tog två dygn innan åtgärder påbörjades, så som hyresgästerna har upplevt det.

– Vår jour var på plats på tisdagskvällen, sedan dess har vi arbetat intensivt med felsökning och åtgärder, säger hon.

"Vi tar till oss av feedback"

När det gäller grannarnas kritik om knapphändig information på torsdagen håller hon med.

– Det borde ha framgått när förråden senast behövde vara tömda och det borde ha framgått i den första kommunikationen att vi redan då tittade på lösningar för tillfällig förvaring. Vi kompletterade informationen på fredagen, först med ett förtydligande om att utrymningen av förråden behövde vara klar senast den 7 oktober och sedan med information om hur man skulle göra om man hade behov av hjälp med tillfällig förvaring.

Många av grannarna tycker att tonen från John Mattson har varit hård, vad tänker du om det?

– Vi tar till oss av den feedback vi fått från hyresgästerna om att den brådskande angelägenheten hade kunnat kommuniceras på ett annat sätt, vilket hade kunnat förhindra den negativa stress som uppstod.

Hur länge tror ni att arbetet med att reparera skadan och suga upp vattnet i källaren kommer att pågå?

– Svårt att svara på exakt i dag, men generellt kan uttorkningsprocessen vid en vattenskada ta ett antal månader. Vi kommer löpande hålla de boende uppdaterade.

Är det aktuellt med hyresreduktion?

– Vi förstår att det kan upplevas som besvärligt att behöva förvara sina saker från förrådet i lägenheten. Därför har vi bett berörda hyresgäster att kontakta oss om de behöver hjälp med tillfällig förvaring, så att vi tillsammans kan hitta en bra lösning. När det gäller hyresreduktion så återkommer vi med besked till hyresgästerna, men den kan bli aktuell om vi inte kan erbjuda ett tillfälligt förråd till alla som behöver det.