På Aroma Konfektyrfabrik i Skarpnäck går maskinerna för fullt.
– Vi har närmare 3 000 pallar med godis redo på centrallagret och producerar ungefär 200 pallar till varje dag, säger Eivind Granås, vd på Aroma Konfektyrfabrik.
Aroma har gjort godis i Stockholm i hela 104 år. Men trycket på produktionen har kanske aldrig varit större än nu.
Det beror inte bara på halloween. Det senaste året har svenskt lösgodis exploderat på sociala medier, särskilt på Tiktok. Hashtaggen #swedishcandy har fått miljarder visningar, och i USA går det att sälja för hisnande 600 kronor kilot, enligt Eivind Granås.
– Efterfrågan i USA verkar vara omättlig. Och nu hör även folk från Korea av sig, säger han.
Eivind Granås, vd på Aroma Konfektyrfabrik.
Pressbild
Ny butik i innerstan
Det växande godisintresset syns inte bara i fabriker och på sociala medier. Snart öppnar godisföretaget Bubs, som ligger bakom bland annat den klassiska hallonlakritsskallen, en egen butik på Norrlandsgatan 21 i centrala Stockholm.
Bakom Bubs står Orkla Snacks, som nyligen utsågs av tidningen Time till ett av världens 100 mest inflytelserika företag 2025 – just på grund av det globala godissuget.
Vi äter mer
Men det är inte bara världen som fått smak för svenskt godis – även vi här hemma äter mer. Enligt Jordbruksverket konsumerar svenskar i snitt 15 kilo godis per person och år. Och efterfrågan ökar, menar Eivind Granås. Han tror att lågkonjunkturen kan ligga bakom.
– Godis är fortfarande ett billigt nöje. Man kanske inte har råd att gå på restaurang, men man kan köpa godis och ha en kväll hemma. Det har säkert också med kakaopriserna att göra, att många tittar runt efter andra alternativ när chokladen blir dyrare.
Drömmen: En fabrik till
Aroma skulle kunna sälja flera tusen ton godis till – men kapaciteten sätter gränser.
– Jag skulle jättegärna vilja ha en fabrik till. Men vi och konkurrenterna kan inte dubbla produktionskapaciteten över en natt. Vi pratar om investeringar i byggnader och maskiner, det kostar många tiotalsmiljoner.
Även om läget är pressat inför halloween, försäkrar Eivind Granås att hyllorna inte kommer gapa tomma.
– Halloween är ett jättestort tillfälle för lösgodis. Det är extra mycket press på producenter att kunna leverera till alla butiker. Men vi har full koll och producerar som bara den.
Och även om halloween är ett av årets största godistillfällen, finns det ett som slår det:
– Påsken är störst. Då äter vi mest godis i Sverige. Våra påskägg och skumharar har vi redan börjat producera. Efter påsken kan vi andas ut lite men fort vi är klara med det... ja, då är det dags för skumtomtarna, säger Eivind Granås och skrattar.