Gnisslet har 'alltid' funnits där i Alvik men ska fler bostäder byggas intill kan den snäva t-banekurvan på tågbron över Drottningholmsvägen behöva byggas om.

Önskemålet förs fram i ett så kallat start-pm från stadsbyggnadskontoret, där kurvan döpts till "gnisselkurvan".

– Staden vill tillsammans med trafikförvaltningen (Region Stockholm, reds anm,) utreda om man kan räta ut kurvan, säger Per Jerling, handläggare på stadsbyggnadskontoret.

Hur ska det gå till?

– Det är svårt att konkretisera innan vi satt i gång. Syftet är dels att kunna köra tunnelbanetåget snabbare men för stadens del är det även intressant om det kan påverka södra sidan av Drottningholmsvägen, om det kan möjliggöra en bättre exploatering av den södra sidan.

Överdäckning

Start-pm:et handlar främst om att däcka över spårvagnsdepån i närheten av "gnisselkurvan", något Mitt i skrivit om tidigare. På överdäckningen planeras bostäder och kontor, något som kan kräva att "gnisselkurvan" åtgärdas för ljudmiljön.

Claus Nilsen som bor i närheten av kurvan säger att särskilt sommartid, när familjen kan sitta utomhus, är gnisselljudet från t-banetågens hjul störande.

– Sitter man ute och samtalar får man sluta prata tills tåget passerat. Det är omöjligt att ha en konversation, säger han.

– Det skulle vara mycket uppskattat om gnisselljudet kunde byggas bort. Det låter väldigt mycket.

Kalle Eklund, bilhandlare som har sin verksamhet bredvid tågbron, berättar att han får avbryta konversationen med kunder om de står utomhus och pratar när ett tåg kommer.

– Jag har inget emot om en ombyggnad av kurvan skulle ske, säger han.

Hur stora är chanserna att "gnisselkurvan" byggs om?

– Det vet vi inte, i värsta fall får vi skjuta det på framtiden och enbart bygga Akkadepån (överdäckningen för bostads- kontorsbygget, reds anm.), säger Per Jerling.

Ett besked om "gnisselkurvan" ska byggas om eller inte kan tidigast komma i början av nästa år.