Anledningen är att MTR, som kör pendeltågen, har ett bättre personalläge än tidigare.

– De har nu bättre tillgång till förare som kan schemaläggas för att köra trafiken, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

De extra tågavgångarna innebär att sträckan mellan Tumba och Stockholm city kommer trafikeras som mest med åtta tåg i timmen under rusningstid (mellan klockan 06–09 samt 14–19) och fyra tåg i timmen utanför rusningstid (klockan 9–14 samt 19–24).

Under rusningstid fortsätter sex av tågen vidare mot Rönninge och Södertälje.

Trafiken 2024 oviss

Men utbudet lever fortfarande inte upp till grundbeställningen, alltså det antal tåg som ska köras för 2023.

Enligt Claes Keisu är grundbeställningen för 2023 tio tåg i timmen under rusningstid. Men det går heller inte att säga om det är vad SL kommer att sikta mot inför att de lägger en beställning på nästa års trafik som de kommer göra i november.

– Exakt hur det kommer bli vet vi inte än. Vår ambition är att köra så mycket av tågtrafiken som vi kan med de resurser vi har, och vi räknar med att vara så nära grundbeställningen för 2023 som möjligt. Men vi måste också rätta mun efter matsäcken, säger Claes Keisu.

Det han hänvisar till är ett minskat resande och den skärva ekonomiska situationen i regionen.