PÅ SPÅRET. Spårväg city blir en av flera spårvägslinjer i stan enligt den nya kollektivtrafikplanen. Foto: Sacharias Källdén

Fyrans buss blir spårvagn i SL:s framtidsplan

År 2050 är vi en miljon fler som ska bo och transportera oss i Stockholms län. Så här är det tänkt att kollektivtrafiken ska byggas ut till dess.

  • Publicerad 13:22, 19 maj 2021

År 2050 har blåbussarna i innerstan bytts ut till spårvagnar. Gröna linjen har förlängts från Skarpnäck till Sköndal och Roslagsbanan går till Arlanda.

Men innan dess, redan 2030, går regionaltågen med kvartstrafik från Uppsala genom Stockholm till Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm, och en ny pendellinje finns Uppsala- Stockholms C-Västerås.

Region Stockholms trafikförvaltning har utrett hur framtidens kollektivtrafik ska utformas för att möta befolkningstillväxt och ökat resande, Kollektivtrafikplan 2050.

En miljon fler

Dagens 2 395 679 invånare beräknas öka med 42 procent till dess, alltså med dryga miljonen. Målet är att andelen som reser kollektivt ska öka och bilresandet minska. Då krävs fler och snabbare sätt att ta sig inte bara in och ut ur stan, utan även tvärsöver.

År 2030 ska de nya tunnelbanelinjerna till Barkarby, Arenastaden, Nacka och söderort ha tagits i bruk. Förutom satsningar på regionaltåg och pendel är det busstrafiken som planeras förstärkas vid den tiden.

Snabbare bussar

Superbussar, som är längre än dagens ledbussar, sätts in på strategiska linjer in till Cityterminalen, till exempel från Tyresö.

Vissa busslinjer på tvären blir expressbussar, som 178 och 179 som slås ihop och får en genare sträckning Vällingby-Danderyds sjukhus.

Och när Förbifart Stockholm öppnas införs expressbuss mellan Kungens kurva och Sollentuna.

Cykel och stadsspårväg

Cykelvägnätet ska ansluta till kollektivtrafik, och cykeln kunna tas ombord i fler trafikslag än idag. Så kallade mobilitetshubbar, med lånecyklar, elsparkcyklar och andra delade transporttjänster inrättas vid större hållplatser.

Mer dramatiska förändringar blir det fram till 2050. Då finns en stadsspårväg på busslinje 4:as rutt mellan Gullmarsplan och Frihamnen, på 5:an mellan Solna station och Årstaberg samt 6:an Sundbyberg-Ropsten.

Spårväg syd till Globen

Till det krävs nya eller utbyggda depåer, och även så till Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö, som ska stå klar 2030. Den föreslås sedan förlängas till Globen och kopplas ihop med tvärbanan.

Tvärbanans Kistagren förlängs från Helenelund till Täby centrum under Edsviken via Sjöberg och Kärrdal. Solnagrenen byggs ut till Danderyds sjukhus.

Roslagsbanan får en ny station i Karby på Kårstagrenen, som förlängs till Rimbo och Arlanda.

Fortsätter jobba hemifrån

Kollektivtrafikplanen ska nu ut på remiss innan den fastställs.

Trafikförvaltningen reserverar sig dock för pandemieffekter: "behovet av att resa till arbetet vid vissa tidpunkter eller att överhuvudtaget ha en fysisk arbetsplats kan dock komma att innebära en förändrad bild" skriver de.

Kollektivtrafikplanen föreslår

Till 2030:

Pendel: Får 12 tåg per timme på Ostkustbanan och Södertäljelinjen samt 8 tåg per timme på Mälarbanan och Nynäsbanan. Ny regionpendel Uppsala – Märsta – Upplands Väsby – Stockholm C samt Västerås – Bålsta – Barkarby – Stockholm C.

Regionaltåg: Fyra tåg per timme Uppsala – Stockholm C – Flemingsberg –Eskilstuna/Nyköping/Katrineholm. SL-taxa införs på regionaltågsresor inom länet.

T-bana: Fler avgångar på röda linjen Mörby centrum-Skärholmen.

Tvärbana: Fler avgångar Årstaberg – Mårtensdal.

Spårväg: Spårväg city kopplas samman med Lidingöbanan, med grenlinje till Loudden.

Pendelbåt: Direktlinje Tappström – Klara Mälarstrand. Pendelbåtlinje Vaxholm – Strömkajen (är nu på försök).

Buss: Ny linje 5 från Karolinska via Liljeholmen till Östberga. Linje 6 förlängs till Rudboda samt från Karolinska till Solna centrum. Expressbussen från Tyresö förlängs från Gullmarsplan till Cityterminalen/Karolinska. Ny expressbuss Brandbergen – Cityterminalen. Även buss 676 går till Cityterminalen. Ny direktbuss Vaxholm – Karolinska. Direktlinjer Slussen – Hemmesta, Gustavsberg/Mölnvik, Stavsnäs, Brunn. Tvärgående linjer blir expressbussar med rakare sträckning: linje 748 och 749, 178 och 179, 157, 113, 560, 803, 865, 684, 579, 524, 707, 708, 737, 738. Ny expressbusslinje Kungens Kurva – Sollentuna via Förbifart Stockholm samt ny linje Kista –Täby. Stadsexpressbussar Sigtuna – Arlanda, Kista – Häggvik, Täby – Arninge. Direktbussar Ekerö – Barkarby samt Vällingby – Kista när Förbifart Stockholm öppnar. Direktbuss Orminge – Slakthusområdet.

Till 2050:

Pendel: 12 tåg per timme på både Mälarbanan och Nynäsbanan. Nya stationer i Huvudsta och Solvalla.

Roslagsbanan: Ny station i Karby. Förlängs till Rimbo och Arlanda. Längre vagnar, från 120 till 180 meter.

T-bana: Grön linje förlängs från Skarpnäck till Sköndal.

Tvärbana: Tvärbanegrenen till Helenelund förlängs till Täby centrum genom en direkt sträckning under Edsviken via Sjöberg och Kärrdal. Tvärbanegrenen til Solna förlängs till Danderyds sjukhus.

Stadsspårväg: Busslinje 4 Gullmarsplan – Frihamnen, linje 5 Solna station – Årstaberg samt linje 6 Sundbyberg – Ropsten omvandlas till stadsspårväg.

Spårväg: Spårväg syd dras från Älvsjö till Globen och kopplas ihop med tvärbanan.

Stationer rustas upp: Nya uppgångar, nya eller bättre gånglänkar, rullband, trappor vid Odenplan, Fridhemsplan, Liljeholmen, Älvsjö, Solna station, Alvik, Flemingsberg, Helenelund, Nacka forum, Sundbyberg, Solna C, Södertälje C, Brommaplan, Märsta, Jakobsberg, Skärholmen, Karolinska sjukhuset, Spånga, Sickla, Farsta strand, S:t Eriksplan, Vällingby, Södertälje hamn, Fruängen, Kungsängen, Åkersberga station, Norrtälje busstation, Handen, Skarpnäck, Täby C, Rinkeby, Universitetet, Tullinge, Västerhaninge, Vallentuna station och Akalla.

Bussterminaler byggs om: Älvsjö, Barkarby, Kista, Johannelund/Vinsta, Vällingby, Brommaplan och Cityterminalen.

Visa merVisa mindre