Visionbilderna visar fyra trähus, som med stadsbyggnadskontorets formulering, "varsamt" har placerats i skogssluttningen mellan Fregattvägen och Gröndalsvägen i Gröndal. De är åtta våningar höga och står delvis på pelare. De som flyttar in får utsikt över Stockholm och trädäck som vetter mot skogen.

Men värdefull natur försvinner om de byggs. I det förslag till detaljplan som nu är ute på samråd konstateras att Fågelsångsberget är ett så kallat ESBO – ett särskilt betydelsefullt område inom Stockholms ekologiska infrastruktur. Bygget riskerar, enligt stadens egna utredningar, få "mycket stora negativa konsekvenser" för naturen – för skyddade/rödlistade arter och för skyddsvärda tallar och ekar. Dessutom kommer spridningssambanden för fladdermöss, grodor och insekter att försämras.

Visionsbild av åttavåningshusen längs den nya gatan. Till vänster syns 1940-talshusen längs Fregattvägen.

Visionsbild av åttavåningshusen längs den nya gatan. Till vänster syns 1940-talshusen längs Fregattvägen.

Fritzell & Pantzar

"Ett politiskt beslut"

Men stadsbyggnadskontoret går vidare med planerna, efter att ha minskat antalet hus från fem till fyra.

– Vi jobbar alltid med svåra avvägningar. Vi behöver utveckla staden, särskilt i centrala och kollektivtrafiknära lägen. Översiktsplanen, som är ett politiskt beslutat dokument, pekar särskilt ut denna del av Gröndal som lämpligt för att komplettera med bland annat fler bostäder, säger handläggaren Ellen Landén.

Hon betonar att man utformat planerna för att kunna spara så mycket natur som möjligt.

– Det går inte att bygga utan att det påverkar omgivningen. Men att behålla träd och naturmark runt och mellan husen har varit en viktig aspekt under arbetet, säger hon.

Engagerade grannar i skogsområdet som ska bebyggas. Från vänster: Ulf Sparrbåge, Bengt Möller, Seija Nevalainen, Kirsten Brunsgaard Clausen, Max Keinonen, Tia Jumbe, Jeppe Strömbeck, Clara Möller och Lena Malmborg. Bakom skymtar ett av husen på Fregattvägen.

Engagerade grannar i skogsområdet som ska bebyggas. Från vänster: Ulf Sparrbåge, Bengt Möller, Seija Nevalainen, Kirsten Brunsgaard Clausen, Max Keinonen, Tia Jumbe, Jeppe Strömbeck, Clara Möller och Lena Malmborg. Bakom skymtar ett av husen på Fregattvägen.

Märta Lefvert

Protestlista på nätet

För att kunna genomföra projektet måste staden göra en miljökonsekvensbedömning, grönkompensera och genomföra skyddsåtgärder, till exempel sätta upp fladdermusholkar och plantera träd intill planområdet. Exakt vad det kan bli ska utredas.

Det lugnar inte kritiska Gröndalsbor. Nära 1 000 personer har skrivit på protestlistan Rädda Fågelsångsberget.

– Det blir nog fina hus men placeringen är olycklig. Vi oroar oss framför allt för naturen. Ju mindre grönska som finns kvar desto svårare blir det för olika arter att klara sig, säger Tia Jumbe, en av de grannar Mitt i träffar vid Fregattvägen en vårmorgon.

Deras boendemiljö förändras också. I dag ligger trevåningshus från 1940-talet längs vägen. Byggs åttavåningshusen kommer de att skugga 40-talshusen och kraftigt begränsa utsikten från dem, påpekar grannarna. Uteplatserna i skogskanten hamnar vid den nya gatan och skogen krymper både för lekande barn och för vuxna på promenad.

"Ett enormt tryck"

Grannarna sätter också in planerna i ett större perspektiv.

– Det kommer att bli ett enormt tryck på friluftslivet i Gröndal-Liljeholmen, när Lövholmen och Marievik blir bostadsområden och Liljeholmen får en t-banelinje till. Vinterviken blir ännu trängre. Då behövs ett område som det här, säger Jeppe Strömbeck.

Här, mellan två av 1940-talshusen på Fregattvägen ska en ny lokalgata starta, om planerna går igenom. Gatan ska sedan löpa mellan de nuvarande husen och punkthusen som planeras i skogen.

Här, mellan två av 1940-talshusen på Fregattvägen ska en ny lokalgata starta, om planerna går igenom. Gatan ska sedan löpa mellan de nuvarande husen och punkthusen som planeras i skogen.

Märta Lefvert

Utöver de fyra punkthusen planeras ett garage och en ny lokalgata i skogen, som ska nås via Fregattvägen. Det innebär ökad trafik uppe på berget.

– Vi saknar en analys av hur trafiksituationen blir. Både under byggtiden och efteråt, säger Bengt Möller.