Beslutet att avskaffa tågvärdarna på pendeltågen får nu skarp kritik från Funktionsrätt i Stockholms län, DHR och Synskadades riksförbund.

I en skrivelse till Region Stockholms trafiknämnd menar de att det spontana resandet nu riskerar försvinna för personer med funktionsnedsättning.

Hjälper till

"I nuläget ser vi ingen säker lösning på vem som exempelvis ska fälla ut rullstolsrampen, ledsaga när ledsagning är beställd och finnas till hands för personer med kognitiva svårigheter eller lättare intellektuell funktionsnedsättning, som vill resa självständigt. Finns det tillgång till personal om tåget går sönder och personer måste evakueras?" skriver de.

Det var vid trafiknämndens sammanträde i juni som beslutet togs. De cirka 360 tågvärdarna ska ersättas med kameror.

https://www.mitti.se/nyheter/sl-ersatter-fysiska-tagvardar-med-kameror/repufj!v9ByoE0Fdk85oZHgBw@dQ/

Funktionsrätt i Stockholms län menar att många resenärer nu kommer att behöva ta färdtjänst i stället, och då riskera att snabbt nå taket för det antal resor de beviljats.

Ingen samverkan

De vänder sig också emot att regionen inte samverkat med organisationen, som brukligt är, innan beslutet togs.

Även de fackliga organisationerna kräver att tågvärdarna får vara kvar. Så här har lokföraren Moa Friman tidigare sagt till Mitt i:

– Att påstå att tågvärdarna bara öppnar och stänger dörrar är att förminska deras arbete. Vi jobbar sida vid sida. De är ögon och öron inne i tåget och ute på plattformen, så att jag kan ha fullt fokus framåt och på tågets säkra framförande.

https://www.mitti.se/nyheter/lokforare-fler-stopp-i-trafiken-utan-tagvardar/repufp!3rxDYKfsAVpKz15IADnjWA/

Trafikförvaltningen håller inte med om Funktionsrätts beskrivning av konsekvenserna, och skriver i ett mejl att "Lösningen för rampservice kommer att utföras i en kombination av operativt trafikstöd och olika resurser inom kundservice. Det kommer att finnas tillgång till personal om tåget går sönder och personer måste evakueras".