Det är nog många som svär när de ser en gul lapp under vindrutetorkaren. Men det har svurits lite extra på villagator i Huddinge det senaste året. Antalet böter för parkering i terräng ökade från 4 till 176 på några månader. Det handlar alltså om böter på 1 300 kronor om man har ställt sig utanför vägbanan. Även om syftet varit att inte hindra framkomligheten.
Det här har väckt starka reaktioner. Mitt i har skrivet en rad artiklar och frågan har hamnat på politikernas bord.
På onsdagens kommunstyrelsemöte lades ett ordförandeförslag med fyra punkter för att komma till rätta med det här problemet.
– Bakgrunden är att det är ett stort antal frågor som kommit upp kring felparkeringsavgifter i Huddinge. Många upplever att de inte står i proportion till förseelsen, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och trafik.
Nu ska kommunen göra en översyn av avgiftsnivåerna i allmänhet för att se om de är proportionerliga i förhållande till hur allvarliga överträdelserna är ur trafiksäkerhets- och framkomlighetssynpunkt.
– Vi vill också att man särskilt utreder vad konsekvenserna blir för trafiksäkerheten om vi sänker p-böterna för att parkera i terräng. Kommunen ska utreda om det går att tillämpa ett lägre bötesbelopp för ”ringa parkeringsöverträdelse", säger Emil Högberg.
Den tidigare polischefen Lars Serenander i Segeltorp ville göra plats för hantverkarna och ställde sig intill vägkanten. Under den timme som de var där för att åtgärda en fuktskada fick han 1 300 kronor i böter. "Det kändes helt absurt", sa han till Mitt i Huddinge.
Läsarbild
Förtydliga prioriteringarna
En annan fråga som diskuterats när det gäller de här böterna är var vägen börjar och slutar. En filosofisk fråga kan tyckas, men kommunen ska nu utreda om de lokala trafikföreskrifterna behöver ändras för att förtydliga vad som gäller vid parkering intill vägkanten.
– Lagen förbjuder parkering vid sidan av vägen. Vad är då vägen? Det finns anledning att undersöka närmare exakt var gränsen går, säger Emil Högberg.
Den fjärde punkten i förslaget är att kommunen ska tydliggöra för parkeringsbolaget att de ska prioritera parkeringar som orsakar framkomlighets- och trafiksäkerhetsproblem.
När Mitt i tidigare frågat om kommunen kan ge direktiv till parkeringsbolaget, har svaret varit att man inte kan säga åt dem att blunda för när folk bryter mot lagen.
– Vi måste kunna vara tydlig med vad vi tycker att ma ska prioritera. Det betyder inte att man ska blunda för regelöverträdelser, säger Emil Högberg.
Utredningar brukar ta tid, det blir ingen förändring här och nu?
– Dialogen med parkeringsbolaget kan vi ha omgående. Det är ett snävt utredningsuppdrag så det behöver inte ta så lång tid. Men vi måste noga överväga det som handlar om trafiksäkerhet.
Oppositionen lade redan i höstas ett förslag om att bilister skulle varnas istället för att få böter första gången och Liberalerna föreslog senare att bötesbeloppet skulle sänkas till 500 kronor.
– Liberalerna tycker fortsatt att den här typen av småfel inte borde innebära någon böter alls första gången, säger Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd.