Den 13 november var visserligen ingen fredag, men nog var det en otursdag för Lars Serenander. Vid 07.30 vaknade den nypensionerade polisen i Segeltorp av att företaget som skulle åtgärda fuktskadan i garaget meddelade att de kunde komma samma morgon.
– Vi bor vid en servitutsväg och har två hus bakom oss. Så när grävfirman hörde av sig sms:ade vi grannarna direkt så att de kunde ställa sig på vår tomt, så att de inte skulle bli instängda.
Själv ställde sig Lars Serenander på Fasanvägen, intill kanten.
– Jag ställde mig alldeles utanför vår tomt så långt ifrån vägen som möjligt och fällde in backspeglarna. Jag vet att lastbilen är jättestor och den skulle svänga in på den lilla vägsnutten och in på vår tomt.
"Kändes helt absurt"
Under en timme var de där och arbetade med fuktskadan. Under tiden, klockan 08.15, fick Lars Serenander en p-bot på 1 300 kronor för parkering i terräng.
– Fuktskadan kostade över 100 000. Och så 1 300 i böter på det, det kändes helt absurt. Jag är inte den som brukar bli upprörd, men nu gick verkligen topplocket, säger Lars Serenander.
Han har jobbat som polis i 44 år, varav flera år som närpolischef i Huddinge och dessutom flera år som trafikpolis och yttre befäl inom trafikpolisen.
– Jag har alltid varit noga med att följa lagar och regler. Jag kände till det här och jag hade läst Mitt i:s artiklar, men jag visste inte var jag skulle göra av min bil. Det finns inget sunt förnuft i det här. De måste ju ha hört aktiviteten på tomten, det gör mig så brydd. De kunde ha kommit upp och pratat med mig.
Lastbilen på servitutsvägen utanför Lars Serenanders tomt.
Läsarbild
"Får inte provision"
Folk som bott länge i Huddinge vittnar om att den här typen av böter börjat dyka upp först i år. Och siffror från parkeringsbolaget visar att antalet p-böter för parkering i terräng sköt i höjden i somras – från 4 till 176 på några månader.
Henrik Juhlin (C), ordförande i natur- och stadsmiljönämnden, är väl medveten om problemet. Han lade ett förslag om att kommunen skulle genomföra en informationskampanj med fyra bötesfria veckor.
– Men det visade sig att vi som nämnd inte kunde göra det. Då hamnade det på samhällsbyggnadsavdelningen, men de såg risker med det och att det kunde leda till trafikfarliga situationer. Det gick några veckor och då blev det för nära vintern. Vi vill inte riskera att folk ställer sig i vägen för snöröjare, säger Henrik Juhlin.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Han påpekar att regeln bygger på nationell lagstiftning, men att man ändå funderar på om det är något som kommunen kan göra.
Kan ni ge direktiv till parkeringsbolaget?
– Det är lite vanskligt att säga åt dem att ignorera det när de ser att folk bryter mot lagen. Samtidigt pratar vi om att vi borde vara tydligare med att de ska fokusera på allvarligare problem nära centrumområden.
Får parkeringsbolaget provision på antalet böter?
– Nej. De får betalt per timme. Lappar de 0 eller 100 bilar så får de exakt lika mycket betalt.
I veckan la Liberalerna i kommunstyrelsen ett förslag om att sänka bötesbeloppet för felparkering i terräng. De vill också att bilister ska få en varning i stället för en bot vid första överträdelsen.