Två hjul på gräset och 1 300 kronor i böter. Böter för parkering i terräng har blivit en följetong i Huddinge det senaste året. Vilket är inte särskilt märkligt med tanke på den lavinartade ökningen. Antalet böter för parkering i terräng ökade från 207 år 2023 till 984 i fjol. Det är en ökning med 375 procent.
Allra flest böter utfärdades i Segeltorp, följt av Stuvsta. Många bilar lappades även vid badplatserna Vårbybadet och Gömmarbadet förra sommaren.
Samtidigt ökade bara det totala antalet parkeringsböter i kommunen marginellt, med 1, 4 procent. Hur går det ihop?
En ändrad rapporteringsgrund, menar Nicklas Lord, chef för trafik- och landskapssektionen på kommunen.
– I stället för att tidigare ha rapporterat att någon står för nära en korsning eller bryter mot 24-timmarsregeln, har man nu rapporterat parkering i terräng i stället när man bryter mot flera regler samtidigt, säger han.
Men att bryta mot 24-timmarsregeln ger 900 kronor i böter, medan parkering i terräng ger 1 300 kronor i böter?
– Vilken grund man ska använda är det parkeringsvakterna som ska avgöra. Det ska göras utan påverkan från politik eller oss i övrigt.
Enligt Nicklas Lord har det också gjorts fler felanmälningar, vilket man tror beror på att frågan uppmärksammats i media, vilket i sig kan ha lett till fler böter.
Kan sänkas med 200 kronor
Under våren har kommunen utrett om böterna för parkering i terräng kan sänkas, om överträdelsen bedöms som ringa. Utredningen är nu klar och bedömningen är att taxorna ska lämnas oförändrade.
Men Mittenstyret (S, C, MP, HP) föreslår att den högsta bötesnivån – 1 300 kronor – bör sänkas för alla överträdelser.
– Vi föreslår att den ska sänkas till 1 100 kronor och därmed ligga på samma nivå som grannkommunerna i södra Stockholm. Det är mer rimligt än att vi ska ha samma nivå som Stockholm, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor, som tog initiativ till utredningen.
En av punkterna i uppdraget var att kommunen skulle framföra till parkeringsbolaget vad som ska prioriteras.
– Vi har, mot bakgrund av den diskussion som varit, förtydligat att parkering som förhindrar framkomlighet och trafiksäkerhet är det som ska prioriteras, säger Emil Högberg.
Hittills har det varit få böter av den typen i år, men det brukar också vara få på våren.
L: Varning i stället för böter
En annan fråga som diskuterats när det gäller de här böterna är var vägen börjar och slutar.
– Utredningen visar att gränsen för var vägen går inte är något som kommunen kan förändra. Det avgörs vid parkeringsövervakningen och i andra hand i domstol. Överlag tycker jag att utredningen visar att det här är inget Huddingefenomen, det handlar om nationell lagstiftning, säger Emil Högberg.
Liberalerna anser dock att kommunen bör säga upp avtalet med parkeringsbolaget. De tycker också att man i väntan på upphandling och ny lagstiftning borde ge varning i stället för böter, om parkeringen inte hindrar framkomligheten.