Mälaren är Sveriges största vattentäkt och ger dagligen dricksvatten till två miljoner människor. Men vattnet är utsatt för flera föroreningar – däribland kemikalierna PFAS.

I september fastställde EU nya gränsvärden för PFAS vilket ledde till att Livsmedelsverket nu föreslår betydligt lägre halter i dricksvattnet – från 90 nanogram per liter vatten till 4 nanogram per liter vatten.

– Vi ligger precis och pendlar vid det föreslagna värdet, säger Helene Ejhed, miljöingenjör på Norrvatten.

Utsläpp från flygplatser

Därför har hon och kollegan Frida Ekman undersökt varifrån föroreningarna kommer ifrån. Och det mest överraskande var att de främsta källorna av PFAS inte kommer från Görvälnsverkets omedelbara närhet utan längre uppströms i den nordöstra delen av Mälaren – bland annat från Arlanda och Ärna flygplats.

De uppskattar att 30 procent av PFAS-föroreningarna kommer från flygplatserna. Men det finns många platser som är förorenade och det saknas fortfarande kunskap om varifrån allt PFAS kommer ifrån.

– Vår tanke inledningsvis var att utsläpp i närheten hade stor påverkan på halterna, men så var det inte. Den här kartläggningen visar ju att det är viktigt att vidta åtgärder i andra delar av Mälarens avrinningsområde.

 För att nå det nya gränsvärdet i dricksvattnet skulle man behöva sanera på de förorenade platserna. Annars tvingas Norrvatten införa reningssystem som sorterar ut PFAS – vilket är dyrt och tar lång tid.

– Det bästa är att städa upp i föroreningarna. Mälaren är helt oersättlig som vattentäkt. Men det handlar inte bara om dricksvattnet, de här ämnena tas upp av djurlivet och de fortsätter vidare ut i Östersjön.

Konflikter om sanering

Det är framförallt gamla synder som ligger bakom de utsläpp som når Mälaren idag. Men vem som ska stå för städningen är långt ifrån självklart. Det pågår en rättstvist just nu i Uppsala mellan det kommunala bolaget Uppsalavatten och Försvarsmakten där bolaget menar att försvaret ska betala för deras påstådda föroreningar i dricksvattnet.

Bolaget menade att utsläppen kom från Ärna flygplats där försvarsmakten använt brandskum – som innehåller PFAS.

Swedavia däremot, bolaget som driver Arlanda, har redan dragit igång olika insatser för att komma till rätta med deras PFAS-utsläpp.

– Det är enligt lag den som förorenar som ska städa upp. Den här typen av saneringar är väldigt omfattande.

Är du orolig att ingen vill ta på sig att sanera?

– Det är ju på gång redan på flera ställen. Men det gäller att tillsynsmyndigheterna tittar på det här och ligger på.