Hösten 2023 höjdes avgiften för boendeparkering i innerstan från 1 100 till 1 600 kronor i månaden. Hösten därpå var det besöksparkeringen som fick en översyn.

När taxe-områdena 1 och 2 utvidgades blev drygt 3000 platser dyrare att parkera på.

Innerstadsborna konstaterade med bestörtning att det nu var billigare att stå i NK-garaget på vardagar – och att notan för ett helgdygn över en natt ökat med 1 800 procent.

– Precis som med trängselskatten kan ekonomiska styrmedel ändra vårt beteende och få effekter på efterfrågan. De som inte har alternativ kommer att fortsätta betala, och i gengäld slippa åka runt och leta lika länge efter en ledig plats, sa trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Mitt i 2023.

M: "Extra skattehöjning"

Nya siffror från trafikkontoret visar att det är många som gjort just det. I ett svar på en skrivelse från oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) framgår att stadens intäkter från parkeringen har ökat med ett par hundra miljoner kronor per år jämfört med 2022.

– Det är en medveten attack mot alla som behöver bilen för att få ihop livspusslet, säger Dennis Wedin.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Victor Malmcrona/Arkivbild

I år räknar staden med att få in 150 miljoner kronor mer från besöksparkeringen, jämfört med 2022. Av dessa kommer 100 miljoner kronor från förändringar av taxe-områdena i innerstan.

Till detta kommer en ökning på 40 miljoner kronor per år från den höjda boendeparkeringen samt – från och med nästa år – 20 miljoner kronor per år från pågående förändringar av taxe-områden i ytterstaden.

– Det handlar alltså om ungefär 200 miljoner kronor som tas från människor med bil som en extra skattehöjning, säger Dennis Wedin.

Fler lediga platser

Syftet med höjningen är att det i genomsnitt ska finnas en andel på 15 procent lediga p-platser i innerstan under dagtid, vilket är ett mål i stadens budget.

Under 2022 var andelen lediga platser i innerstan cirka 11 procent, och våren 2025 var andelen i nivå med målet på 15 procent. Enligt Josefine Mittermaier, enhetschef för parkering på trafikkontoret, har höjningarna av p-avgifter – som skett på uppdrag från politiken – bidragit till detta.

– Det finns säkert platser där beläggningen upplevs som för hög, men tittar man på innerstan som helhet är det på en nivå där vi bedömer det som relativt enkelt att hitta en ledig parkeringsplats.

Vill sänka avgifterna

Dennis Wedin är dock kritisk till att staden använder en höjning av avgifterna för att skapa fler lediga platser.

– Om man har en ambition att göra det enklare att hitta en parkeringsplats borde man i stället skapa fler.

Han menar också att de ökade intäkterna från parkeringen borde användas till ändamål som gynnar bilisterna – eller ännu hellre stanna kvar i deras plånböcker.

– Vi i Moderaterna vill sänka parkeringsavgifterna till 2022 års nivå.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande.

Lars Strömgren (MP) är trafiknämndens ordförande.

Klara B Orreteg/Arkivbild

MP: Orealistiskt förslag

Lars Strömgren (MP) vänder sig helt emot Moderaternas förslag att skapa fler p-platser.

– Det är helt orealistiskt. Om Moderaterna vill skapa nya gatuparkeringar behöver de antingen riva byggnader eller asfaltera alléer och grönområden.

Att sänka parkeringsavgifterna är inte heller ett alternativ, menar han.

– I delar av innerstan är andelen lediga parkeringsplatser i dag den högsta på över 15 år. Vi har valt en avgiftsnivå som gör det lättare att hitta parkering för både företagare och privatpersoner.

Hur används pengarna från de ökade parkeringsintäkterna?

– Intäkterna används i Stockholms arbete med att hålla gator och torg i trim. Det handlar till exempel om renhållning, snöröjning och lagning av potthål. Men det sagt är syftet med parkeringsavgifter inte att tjäna pengar, utan att skapa fler lediga parkeringsplatser.

Fotnot: Intäkterna från parkeringsavgifter är exklusive moms.