Inger Stjernfeldt, 68, vågar knappt gå över övergångsstället vid Värmdövägen-Sockenvägen. Bilarna svischar förbi i hög fart på väg upp på Skurubron.

– Det är ju en fara för livet att gå över här. Jag kan stå här och visa att jag vill gå över men det är inga bilar som stannar. Det var bättre med rödlysen så klart.

En mamma med barnvagn är på väg till busshållplatsen vid Björknäs centrum. Hon känner sig också otryggare efter att trafiksignalerna togs bort i korsningen. 

– Då stannade ju bilarna – nu kör de bara. Och när du kör bil är det svårt att se över skyddsstaketen när du ska ut i korsningen. 

”Trafikverket har gjort många fel”, säger Björknäsbon Jan Löwendahl om Skurubron.

”Trafikverket har gjort många fel”, säger Björknäsbon Jan Löwendahl om Skurubron.

Johan Kristensen

Jan Löwendahl har bott på Paviljongvägen intill Skurubron i 35 år. Han tycker att trafiksituationen vid bron kombinerat med Preems bensinmack och Keolis bussdepå blir för mycket.

– Det har blivit mycket värre än vad det var. Bussgaraget har väl blivit dubbelt så stort och trafiken fem gånger värre. Halv fem på morgonen börjar bussarna köra. Nacka kommun skriver ju att vi ska ha ett levande Nacka. Här har vi världens trafik, världens mack och bussgarage. De har verkligen tagit död på allt.

Nya bron ger han inte heller mycket för.

– Det är ju jättedålig asfalt, skarvarna hoppar man i och bullerskydden är inte klara. Jag tycker att Trafikverket har gjort många fel. Jag är gammal maskinist och känner folk som har gjort samma jobb tre, fyra gånger. De lägger rör fel, det är fel höjder och slänterna är fel. 

Trafikverkets projektledare Åse Wallin berättar att asfalten både på bron och trafikplatserna ska kontrolleras.

Trafikverkets projektledare Åse Wallin berättar att asfalten både på bron och trafikplatserna ska kontrolleras.

Pekka Pääkkö

Asfalten ska kontrolleras

Trafikverket framhåller att flera mätningar av asfalten både på bron och trafikplatserna ska göras under sommaren.

”Beroende på utfall av dessa mätningar görs åtgärder därefter”, skriver Åse Wallin, projektledare på Trafikverket i ett mejl till Mitt i.

När Inger Stjernfeldt kör bil väljer hon den nya bron.

– Den är ju fin, jag åker på den en eller kanske två gånger i veckan.

Däremot ogillar hon trafiksituationen vid den gamla bron som sedan i oktober är enda möjligheten för bilförare som vill korsa Skurusundet utan att betala broavgift. Köer bildas i rusningstid på morgonen och eftermiddagen.

– Jag har balkong mot bron – det är så mycket avgaser och så skitigt. Det var inte på det här sättet tidigare – alla åker ju här nu. Det är så mycket köer att de snart måste stänga gamla bron, säger hon.

”Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad”, säger Eknäsbon Sandra Edberg om Skurubron som invigdes i juni förra året.

”Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad”, säger Eknäsbon Sandra Edberg om Skurubron som invigdes i juni förra året.

Johan Kristensen

”Otroligt stor skillnad”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) kämpade förgäves in i det sista för att få regeringen att skrota avgifterna på nya Skurubron. Men han var glad när den invigdes i juni och är fortsatt positiv. 

– Jag är väldigt glad att den har kommit till. Det kämpade vi länge för. Det är mycket bättre framkomlighet. Sedan återstår gång och cykelbron och en del renovering av den gamla bron. När det är klart blir det nog ännu bättre, säger han.

Han väljer nästan alltid den nya bron.

– Någon gång när jag har åkt till Björknäs har det varit rimligt att åka över den gamla bron. I övrigt åker jag nästan bara nya bron.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är nöjd över att Skurubron är på plats.

Kommunalrådet Mats Gerdau (M) är nöjd över att Skurubron är på plats.

Johan Kristensen

Eknäsbon Sandra Edberg, 39, tycker att nya Skurubron har förbättrat trafiksituationen.

– Det funkar bra. Köerna har försvunnit, otroligt stor skillnad. Förr var det ju milslånga köer.

Hon åker över någon av broarna varje dag. Oftast den gamla bron för att slippa åka ”åt fel håll”.

– Har jag bråttom hem från stan tar jag nya bron för det går fortare. Men annars åker jag mycket till Ektorp och då väljer jag den gamla bron.

Ulrika Haij, chef för Nacka kommuns trafikenhet, anser att den nya bron har gjort trafiken över Skurusundet flyter bättre.

– Den gamla bron var en flaskhals. Vi såg tydliga förtätningar i trafiken på morgonen och eftermiddagen det har vi inte alls i dag så framkomligheten har blivit mycket bättre, säger Ulrika Haij.

”Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow”, säger Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

”Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow”, säger Ulrika Haij, chef på Nacka kommuns trafikenhet.

Nacka kommun

”Stort arbetsområde”

Men hon medger att det fortfarande finns problem att rätta till. Att återställa trafikplatserna i Björknäs och Skuru med bland annat trafiksignaler är ett. Vid trafikplatserna ska dessutom bullerskydd monteras, Gamla Skurubron och broarna över Sockenvägen och Bastusjön ska renoveras.

Sedan broavgifterna infördes på Skurubron i oktober väljer allt fler Gamla Skurubron. I mars nästan var fjärde bil.

Sedan broavgifterna infördes på Skurubron i oktober väljer allt fler Gamla Skurubron. I mars nästan var fjärde bil.

Johan Kristensen

– Skurubron invigdes i juni och man införde broavgifterna i oktober men än i dag känns det som att man kör genom ett stort arbetsområde. Det är chikaner och mycket orangea skyltar kvar. ”Är den öppen? Är den inte öppen?” Det är lite synd att man efter ett år fortfarande har den känslan. Det är tudelat. Men trafikmässigt rullar flödena på fint.

Trafikplats Björknäs beräknas vara klar i höst, trafikplats Skuru i sommar och Gamla Skurubron 2026.

– Det dröjer nog till nästa höst innan vi kan säga wow, säger Ulrika Haij.