Anders Westholm, som sjunger och spelar theremin i skabandet Skandalites, började sin live-bana tidigt 80-tal. Under åren har han spelat på oräkneliga ställen. Han räknar upp några stycken – Cityhallen, Ritz, Kolingsborg, Ultrahuset, Marshall. Listan är lång.

För en stockholmare, van med 2021 års liveklimat, låter det främmande.

– På Kaos i Gamla stan måste jag ha spelat 70 gånger. Man spelade överallt, även på ungdomsgårdar. Det har förändrats, ställena är borta.

På senare år har många konsertlokaler i stan fått bomma igen på grund av att grannar klagat.

– På något sätt är det som att folk bara vill höra fågelkvitter, även fast de bor på Hornsgatan.

På sin vakt mot klagomål

Hotet från klagande grannar gjorde att Kafé 44, kulturinstitutionen på Tjärhovsgatan, drog öronen åt sig när de fick reda på att bostadsrätter ska byggas tvärs över gatan.

– Bostadsrättsinnehavare bestämmer vad som får, inte får, ske i stan. Det blir till slut en klassfråga, när de som har råd med en lägenhet på Södermalm eller i City bestämmer vad för sorts kultur man får ta del av inne i stan, säger Zackarias Johansson, som varit med och drivit scenen på 44:an. Han var också basist i punkbandet Psykbryt.

När 44:an har spelningar på veckodagar måste det vara tyst klockan 22.00, på helger 23.00.

– Det tycker jag är rimligt, men sen får vi se hur det blir när bostäderna står klara.

44:an är en av få ställen där folk under 18 år kan spela, och gå på spelningar, eftersom de inte serverar alkohol.

– Livemusik ska vara tillgängligt för alla. Vi kan ha spelställen utanför stan, och det finns, men det blir bostadsrätts-diktatur om all kultur som låter måste bedrivas utanför stan.

https://www.mitti.se/nyheter/kulturborgarradet-slussen-och-centralen-har-nattklubbspotential/repuer!83ZcFyJoQXQGAavmmodnIA/

Hörnstenar håller scenen i gång

Det som finns kvar för de flesta stockholmsbanden, när mellanstora scener stänger, är restauranger och barer. Kvaliteten och upplägget på ställena varierar. Antingen håller krogen i allt själva, eller så hyr de ut scenen till klubbar.

Gaget är ofta i form av rabatt på käk, ölbiljetter eller procent på inträde. På vissa ställen får banden själva betala för att spela.

– Det finns en handfull ställen alla spelar på. Om man tas emot bra som band beror ofta på arrangörerna, om de gör det för musiken eller bara för att få in deg, säger Zackarias Johansson.

Några av hörnstenarna, de som hållit liv i musikscenen, är Broder Tuck, Snövit, Southside och ROQ, menar Zackarias Johansson.

– Frågan är bara om de finns kvar efter corona.

Haft tur med hyresvärden

Ett annat ställe för livemusik som håller i är kaféet och musikbutiken Twang. Ägaren Jörgen Wickholm har haft tur, säger han. Den bostadsrättsförening han har som hyresvärd är skitbra.

– Men jag får inte störa på något sätt. Vi håller ner volymen väldigt mycket, så viss musik går inte att spela här, och vi har i stället fått satsa på mer intima spelningar.

Bättre livescen när inte pengar styr

Sean Dadeo har dj:at sedan 2013, under namnet Black Mamba. När han var som mest aktiv spelade han tre gånger i veckan, mycket runt Stureplan.

För att skaka liv i musikscenen måste staden erbjuda fler av de lokaler de sitter på, tror Sean Dadeo. När bokningar inte styrs av rent vinstintresse och evenemang blir lättare att anordna – då blir hela livescenen bättre.

Ensamma i etern

Ingen av de Mitt i pratat med kan ge något exempel på hur de fått stöd från kommunen.

– Vi har aldrig känt någon hjälp från staden, aldrig haft kontakt, säger Anders Westholm.

Den som tycks haft mest kontakt med staden är Zackarias Johansson, som 2018 i Stadshuset tog emot Stockholm stads kulturpris för 44:ans räkning.

– I mitt tacktal sa jag "nu gissar jag att vi har er på vår sida, när de som flyttar in tvärs över gatan börjar tjafsa". Då sneglade folk mest ner i golvet.

Inte pengar som drivkraft

Mitt i pratat med verkar heller inte tjäna nämnvärda summor på musiken, snarare tvärt om.

– Det är ändå värt det, om man har ett musikintresse och tycker om uteliv och att spela live. Men är du driven av pengar så är det fel bransch, säger Sean Dadeo.

"Inte bara eliten"

I stadens nya förslag till strategi för att skaka liv i musikscenen står bland annat att man ska skapa förutsättningar för nattverksamheter på platser som Slussen och runt Centralen.

Gör man det måste man se till att lokalerna är väl anpassade för ändamålet, och att priserna hålls ner, menar Anders Westholm.

– Gissningsvis blir lokalerna jävligt dyra, då får man ingen blandning på musiken. Det ska inte bara vara en elit som har råd att spela i innersten, de med mycket stålar. Så är det redan, men det vore dumt att spä på det mer.

https://www.mitti.se/nyheter/10-stallen-som-stangt-pa-10-ar-sa-pressas-musiklivet-bort/lmsev!6283425/