Redan i september varnade trafikplaneraren och cykelexperten Krister Isaksson att en ny lösning för gång- och cykelbron i Slussen skulle bli avsevärt sämre för cyklister. När stad och region nu är överens om hur bron ska se ut konstaterar Krister Isaksson att han hade rätt.

Rampen som strukits från planen hade gett cyklister från Söder Mälarstrand och Stadsgårdsleden en väg upp på nya bron.

I stället kommer de nu få välja de två lägre Slussbroarna.

– Cyklister leds på omvägar som inte är utformade för de här flödena. Det är inte ett fåtal cyklister vi talar om, utan tusentals. Det kommer innebära ständiga konflikter.

Nya gång- och cykelbron göra det svårare att gå och cykla över Slussen, menar Krister Isaksson, expert på cykelinfrastruktur.

Nya gång- och cykelbron göra det svårare att gå och cykla över Slussen, menar Krister Isaksson, expert på cykelinfrastruktur.

Luca Mara

Ingen konsekvensanalys

Mest friktion tror han det kan bli vid pärlan för nya Slussens folkliv: Munkbron. Där ligger solen på om kvällarna och det planeras för vistelseytor och häng.

– Cykeltrafiken leds in där folk ska gå, vistas och umgås. Det är häpnadsväckande. Det som händer är att man lägger över allt ansvar för cykeltrafiken på fotgängare och cyklisterna själva. Staden säger "nu får ni ta hand om det vi fuckat upp."

Han riktar även skarp kritik mot att staden och SL inte presenterat någon typ av konsekvensanalys för de trafikanter som påverkas.

– Det visar på cykeltrafikens status. Det är oväsentligt att ens göra en kort analys av konsekvenserna. Cyklister får bara bita ihop, cykla runt och gilla läget.