Sjuttio år av båtliv vid Mälarens strand kan vara hotat om kommunen genomför sina restaurangplaner på Strandvägen. Det menar Kungsängens båtsällskap, KBS, som använder grusplanen för vinterförvaring.
En bit därifrån är stämningen desto mer positiv hos Båtsällskapet Arken. Klubben har nyligen tecknat ett 25-årigt arrendeavtal med Upplands-Bro kommun och samtidigt påbörjat en omfattande renovering av bryggsystemet för närmare 13 miljoner kronor. För ett år sedan var situationen betydligt mer osäker.
– Vi skrev på det nya avtalet i somras och det börjar gälla den 1 januari 2026, säger Rolf ”Julle” Bernström, klubbens grundare och ordförande.
Renoveringen av bryggorna hos båtsällskapet Arken har börjat.
Mikael Andersson
Utanför klubbhuset pågår rivningen av de gamla bryggorna. Sektionerna lyfts metodiskt upp med grävmaskin och fraktas bort i containrar. Arken är en stor klubb med 450 medlemmar och 400 båtplatser, varav cirka 370 båtar ligger i sjön.
Julle följer samtidigt utvecklingen för KBS, vid Strandvägen:
– Det är synd att stänga en båtklubb som funnits så länge. Det borde finnas andra alternativ, men då måste man ha en dialog med kommunen vad olika lösningar kan vara. Men när jag pratar med KBS så låter det som att det inte finns några alternativ att prata om, men det borde det verkligen göra.
Även Arken kände sig till en början överkörda när de försökte få till ett nytt arrende. Men enligt Julle var dialog – både med rätt människor inom kommunen och klubbens medlemmar – avgörande.
Båtsällskapet Arken bildades 1980, Rolf “Julle” Bernström har varit ordförande sedan dess.
Mikael Andersson
Kommunens plan är att erbjuda KBS en ny uppläggningsplats en dryg halvmil bort, precis utanför Arkens område. Arken har skrivit under ett samarbetsavtal med kommunen om att bistå KBS-medlemmar med båtlyft om det skulle bli verklighet.
– Markområdet där utanför är kommunens, men det krävs mycket arbete för att iordningställa det innan det kan användas. Det handlar inte bara om marken utan allt runt omkring också.
Julle berättar att det tidigare fanns ett båtråd i kommunen där klubbarna samverkade, men att ett försök att återstarta rådet inte fick gehör.
Julle menar att det är viktigt att man som båtklubb vågar vara tuff i förhandling med kommunens företrädare, men även att man förankrar arbetet och vilka behov som finns med sina medlemmar. Det här är delar han ser har varit avgörande för att Arken nu har ett nytt långt arrende på plats.
Mikael Andersson
– Tillsammans skulle vi kunna sätta större tryck på kommunen. Alla båtklubbar har ju liknande förutsättningar.
Arken är beredda att hjälpa till om situationen för KBS blir akut.
– Vet vi hur många båtar det gäller, så kanske vi kan få rum med dem här om vi stuvar om, säger Julle, men understryker:
– Vi måste hjälpas åt. Vi har fått det väldigt bra här, men det är inte meningen att vi ska slå ut andra båtklubbar.
Ovisst om bryggbesked hos båtsällskap
Även om man är försiktigt positiv råder ett ordentligt mått av ovisshet hos båtsällskapet Arken. Eldsjälarna i hamnen står inför stora investeringar och renoveringar av bryggorna, detta kräver dock att arrendet med kommunen förlängs. Men hur blir det egentligen med det?
En grind öppnar sig sakta i slutet av Kronogårdsvägen. Centrala Kungsängen är ett minne blott. Innanför grinden är det precis som utanför en kylig vinteronsdag. Båtsällskapet Arken har förädlat platsen sedan 1980-talet.
Rolf “Julle” Bernström är ordförande sedan 44 år. Han har haft rollen sedan första början och tycks inte ha några planer på att trappa ner. Inne i en av klubbens många byggnader presenterar Julle oss för hamnkaptenen som hälsar med ett fast handslag. Johnny Rudolf heter han.
Nuvarande bryggor måste bytas ut till moderna flytbryggor med Y-bommar, det här kräver stora investeringar och ett besked från kommunen om ett förlängt arrende, men detta tycks dröja.
Stefan Källstigen
Bryggor behöver bytas
Ett par förtär lunch en bit bort i lokalen. Rödbetssallad läggs omsorgsfullt ut på bröd som sedan pyntas med köttbullar.
– Det är nämligen så att vi behöver förlänga vårat arrende med kommunen, förklarar Julle.
1983 tecknades ett första arrendeavtal på 25 år. 2008 skrevs ett nytt avtal på 25 år, detta går ut 2033.
– Vi behöver byta ut våra bryggor. Från pålade bryggor till flytbryggor med Y-bommar, säger Julle och förklarar att de gamla pålade bryggorna nått sin livslängd.
10–14 miljoner
Men det är här skon klämmer. Det är en stor investering för båtsällskapet. Och för att säkerställa att denna kan göras behöver Julle och hans gäng få möjlighet att förlänga arrendet med kommunen. I korta ordalag: Stora investeringar kräver trygghet i fråga om att man kan stanna på platsen.
Investeringen med nya bryggor landar på 10–14 miljoner kronor. En dialog om att förlänga arrendeavtalet som går ut 2033 har förts med kommunen sedan november 2022.
Hamnkapten Johnny Rudolf och båtsällskapet Arkens ordförande Rolf “Julle” Bernström.
Stefan Källstigen
Förslag på arrende på g
Det senaste beskedet är att båtsällskapet i slutet av februari ska få ta del av ett förslag till ett nytt arrendeavtal. Men hur det ser ut och om det är något man kan gå med på vet varken Julle eller Johnny.
Kan det vara så att kommunen vill bygga bostäder här?
– Nej jag tror inte det. Det kommunen har sagt är att den här klubben är en av de som de ska satsa på. Eftersom vi ligger väldigt outstanding. Det ligger inga byggnader runt omkring, det är inget som påverkas av verksamheten. Det är inte stadsplanerat område på år och dagar här heller. Kommunen har ju många fler områden de ska bebygga, säger Julle.
Positiva toner – men sen stopp
Även tidigare dialog med samhällsbyggnadschef och kommundirektör har varit av positiv natur, men sedan har det tagit stopp.
– Det har inte hänt någonting och det är där som man blir lite sur då och undrar vad fan tog det stopp för?
Johnny Rudolf är en av de medlemmar som kunnat bygga upp ett permanent båthus där han kan jobba på sin båt under vinterhalvåret.
Stefan Källstigen
Faktum är att Julle, Johnny och alla andra medlemmar i båtsällskapet har tiden emot sig. Renoveringen av bryggorna måste beställas senast i slutet av april, annars hinner man inte med detta i år.
Finns inget förlängt arrendeavtal på plats innan dess så blir det plan B: Att lappa och laga det värsta bland de omfattande systemet av bryggor. Även en sådan historia väntas kosta klubben stora pengar.
– Vår uppfattning är att omsättningen på personal hos kommunen har gjort att ärendet stannat upp, säger Julle.
Men kommer det här att få en lösning?
– Vi är försiktigt positiva, säger Julle och Johnny.
Riktigt gamla båtar
Samtalet glider över på båtsällskapets nya satsning, att erbjuda permanenta båthus till ägare som har gamla båtar och är med och värnar den delen av kulturarvet.
Stora båtar som kräver mycket arbete och har en lång historia. Stoltheten känns i rummet, här, i ett av båthusen, har bland andra hamnkaptenen sin egen båt.
Rolf “Julle” Bernström har varit båtsällskapet Arkens ordförande från allra första början, såhär långt har det blivit 44 år.
Stefan Källstigen
– Det primära är ju att folk ska ha någonting att knyta fast båten i. Som håller. Så det är ju. Men det är ju också så att med en ny modern anläggning här så ökar ju attraktionskraften, säger Johnny Rudolf.
Att ni kommer överens med kommunen, vilken betydelse har det för Upplands-Bro som helhet?
– Det betyder mycket för hela Upplands-Bro. Då kan kommunen gå ut och sprida det i sina foldrar. Att det finns en jättefin klubb, och vad vi erbjuder här, säger Rolf “Julle” Bernström.
Alla politiker är välkomna
Avslutningsvis vill Julle bjuda in alla de politiker som är intresserade av vad båtsällskapet sysslar med.
– Då kan jag rita och berätta om klubben och verksamheten vi har här.
Vår uppfattning är att omsättningen på personal hos kommunen har gjort att ärendet stannat upp.
Andra båtklubbar i Upplands-Bro:
Kungsängens Båtsällskap, grundades 1955
Bro Båtklubb, grundades 1964
Ängsholmens Båtsällskap, grundades 1972
Källa: Mitt i
Båtsällskapet Arken i korthet:
Båtsällskapet Arken bildades 1980, Rolf “Julle” Bernström har varit ordförande sedan dess.
Idag har man 450 medlemmar och 370 båtar. Enligt sällskapets egna bedömningar spenderar därmed 1 500 människor en del av sin fritid inom klubben.
Källa: Båtsällskapet Arken
Rolf “Julle” Bernström och Johnny Rudolf visar runt hos båtsällskapet Arken.
Stefan Källstigen
Besked dröjer inför byte av bryggor hos båtsällskap
Nya sjökrogen kan få restaurang på parkeringen
En första sommar med sjökrog vid Mälarens vatten gav 3 000 besökare. Nästa sommar är Kungsängens båtsällskap med krögare tillbaka, men kommunen väntas inleda en planprocess som innebär att en restaurang skulle kunna byggas på parkeringen.
Lagom till öppningen fick en ny ombyggnation ta sin början hos Kungsängens sjökrog då sittplatserna utomhus inte räckte till. Även inne i köket fick krögaren byta till ett större stekbord för att möta "rivstarten".
– Det har varit en folkfest. Krögaren räknar med att man haft 3 000 besökare under sommaren, säger Ingvar Sätterström, ordförande i Kungsängens Båtsällskap, när han sammanfattar den första sommaren med sjökrog i klubbhuset intill Mälaren.
Både styrelsen i båtklubben och krögaren är överens om en fortsättning nästa sommar. Rent formellt ska det klubbas av årsmötet i november.
Sjökrogen kommer tillbaka nästa sommar uppger båtsällskapets ordförande. Arkivbild.
Stefan Källstigen
Vill bygga restaurang på parkeringen
På sikt kan dock den nya sjökrogen hotas av ett nytt planbesked som behandlades vid samhällsbyggnadsutskottets möte den 3 september. Syftet är att förändra den nuvarande detaljplanen.
I båtklubbens arrende har tidigare ingått rätten att nyttja den stora grusplanen intill Strandvägen. Men kommunen, som äger marken, har andra visioner för platsen.
Ambitionen är att skapa något nytt som kan locka människor att vilja vistas nere vid Mälaren både sommar- och vintertid. På parkeringsplatsen vill kommunen bygga en restaurang, sjöbodar samt skapa mer grönska och en park.
Under sommaren har det som mest varit 55 bilar på parkeringen, uppger båtklubbens ordförande Ingvar Sätterström.
Ingvar Sätterström
55 bilar parkerade
Ingvar berättar att han under sjökrogens mest intensiva dagar räknade till 55 parkerade bilar på den stora grusplanen.
– Det är lite skrämmande om man tänker på det här nya förslaget, som i så fall skulle innebära att parkering ska ske längs Strandvägen. På den gatan är det nog trångt som det är, så jag förstår inte var femtio bilar ska kunna parkera.
Båtklubben har haft flera möten med kommunen för att försöka komma överens men utan någon vidare framgång.
– Vi ifrågasätter vilka som vill komma ner på vintern och vara i det här området. Det är väldigt skönt på sommaren, men på vintern är det tufft när det blåser, snöar och är ruggigt, säger Ingvar Sätterström.
Enligt krögaren som båtklubben samarbetar med så har man under sommaren tagit emot 3 000 gäster.
Ingvar Sätterström
Jan Stefanson (KD), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsutskottet. Han förklarar att kommunen har sagt upp arrendeavtalet som rör parkeringsplatsen.
– Vi har delat upp arrendet i två delar, vilket innebär att båtarna i sjön, klubbhuset och bryggorna inte är en del av en eventuell förändring. Där får de ett förlängt avtal. Men just den här delen, som avser den grusade planen, där det bara har varit vinterupplägg av båtar, och i viss mån parkering, den ska vi göra något klokare av.
Var i processen är man nu?
– Grunden för det hela är att kontoret tagit fram en skiss med en idé om hur det skulle kunna se ut. Men det behöver inte bli slutresultatet. Genom att ge ett positivt planbesked startar vi hela processen med planuppdrag, samråd och de olika stegen.
Det är väldigt skönt på sommaren, men på vintern är det tufft när det blåser, snöar och har sig.
Kungsängens hamnområde
Samhällsbyggnadskontoret ställer sig positivt till en ny detaljplan för Kungsängens hamnområde. Förslaget innebär en utveckling med restaurang, sjöbodar, park och grönska i ett område som i dag används för parkering och vinterförvaring av båtar. Marken misstänks vara förorenad, vilket kräver utredning och eventuell sanering i början av planarbetet. Kommunen har ordnat alternativ yta för båtklubbens vinterförvaring vid Båtsällskapet Arken. Planarbetet beräknas starta 2027 och antas 2029. Planbeskedet är inte bindande men ger riktning för den fortsatta utvecklingen.
Källa: Upplands-Bro kommun, Svar på ansökan om planbesked för Kungsängens hamnområde (del av Kungsängens Kyrkby 2:1), Kungsängen, 2025.
Båtsällskaps ordförande Ingvar Sätterström sammanfattar första sommaren med sjökrog. Han lyfter även en oro för kommunens ambition att planlägga grusplanen framför båtklubben. Arkivbild.
Stefan Källstigen