Förbudet mot elsparkcyklar och andra åkdon med litiumbatterier trädde i kraft den 25 november.

– Enligt förarna har det funnits flera tillfällen när resenärer har tagit med hopfällbara elsparkcyklar ombord. Då gör förarna utrop i högtalarna och i den absoluta merparten av fallen så lyssnar resenärerna på det och kliver av tåget, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Men det finns också exempel på att resenärer inte har lyssnat, berättar hon.

– I och med att det är en säkerhetsregel så får inte föraren köra vidare tåget om personen med elsparcykel stannar kvar ombord. Då behöver man tömma tåget och ta det ur trafik, om det inte finns ordningsvakter direkt på plats som kan lösa situationen väldigt snabbt.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Drastisk åtgärd

Även om det är en drastisk åtgärd är det det bästa sättet att undvika större trafikstörningar, framhåller Elin Lindström.

– I rusningstid på Gröna linjen räcker det med ett stopp på tre minuter för att det ska skapas följdförseningar och köer som kan ta flera timmar att köra in. Så det är viktigt att tåg inte står kvar och blockerar spåret i onödan.

Elsparkcyklar ska lämnas utanför tunnelbanan. Alla lyder inte.

Elsparkcyklar ska lämnas utanför tunnelbanan. Alla lyder inte.

Ett sådant fall inträffade på Odenplans tunnelbanestation under söndageftermiddagen.

Det slutade med att alla fick kliva ur tåget. När ordningsvakter kom till platsen hade personen med elsparkcykeln försvunnit.

Vanligt vid Odenplan

Just vid Odenplan har liknande problem förekommit under flera år, eftersom resenärer där har lätt att ta med sig sparkcyklar från pendeltåget där sådana är tillåtna.

– Normalt sett säger spärrvakterna till, men vid Odenplan kan man byta mellan tunnelbana och pendeltåg utan att passera någon spärrlinje, säger Elin Lindström.