Flera föräldrar har reagerat med oro och skarp kritik då deras barn har kommit hem från skolan med sänkt självkänsla och i vissa fall ångest då de inte har kunnat hänga med i undervisningen när deras lärare i exempelvis NO, SO och matematik inte bara undervisade på engelska utan dessutom inte kunde ett ord svenska.

– Det var i stort sett alla ämnen utom svenska och idrott, säger Jonas Sandberg som har en 11-årig son på skolan till DN och berättar att hans son har gråtit och sagt att ”jag är dum som inte förstår”.

Knappt 300 elever

Den norska friskolekoncernen Dibber köpte upp Norrvikens skola, en F–9-skola med knappt 300 elever, för cirka två år sedan.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare berättat att skolan skulle byta namn till Dibber International School och satsa på en internationell profil där stor del av undervisningen sker på engelska och av lärare med engelska som modersmål.

Satsningen skulle inledas för de barn som började förskoleklass i augusti i år, men även de befintliga eleverna skulle med tiden nås av flera delar av undervisningen förklarade skolans rektor Susanne Johansson i januari.

– Det introduceras i lågstadiet och det sker successivt, inte från en dag till en annan, sa hon då.

Men så blev det alltså inte. I stället har skolan kört igång direkt med undervisning helt på engelska och anställt flera lärare som inte kan svenska.

Saknar tillstånd

Föräldrar på skolan kände sig lurade och när de i början av september dessutom blev varse att skolan inte ens har tillstånd att undervisa på engelska gjorde de en anmälan till Skolinspektionen.

Först då skickade skolan in en ansökan om att få undervisa på engelska.

– Vår ansökan registrerades hos Skolinspektionen den 7 september. Vår intention var att långsamt införa engelsk undervisning, men det var ändå en jättemiss att vi inte ansökte i våras, säger Sara Lundberg, skolchef på Dibberkoncernen i Sverige.

Varför blev det inte så, långsamt och successivt?

– Vi fick ett ökat elevantal, mycket mer än vi trott, och därför fick vi problem med schemaläggningen. Då blev de engelskspråkiga lärarna ensamma i klassrummet i vissa klasser.

"Vi beklagar"

Sara Lundberg är medveten om att flera elever upplevde det som väldigt jobbigt att inte kunna göra sig förstådda på svenska.

– Ja, det är jobbigt och svårt med förändring och vi har brustit i att vi inte har hunnit fånga upp det. De första veckorna blev kritiska för en del elever. Det är olyckligt och vi beklagar det.

Nu har skolan sett till att ha svenskspråkiga lärare som undervisar tillsammans med de engelskspråkiga, och målet är att ha legitimerade svensktalande lärare som ”går bredvid” de engelskspråkiga och som är ansvariga för undervisningen.

Tror på konceptet

Sara Lundberg betonar att hon och Dibber fortfarande tror på konceptet med en större del av undervisningen på engelska, men aldrig mer än 50 procent för det tillåter inte lagstiftningen.

– Det var aldrig vår intention att överstiga 50 procent. Tvärtom är vi stolta över att vi följer både svensk läroplan och International Baccalaureates läroplan, säger hon.

Har föräldrarnas oro börjat lägga sig?

– En del oro finns kvar, men det börjar bli tydligt för vårdnadshavarna att vi har två lärare varav en är svenskspråkig. Men det är väldigt nytt, vi anställde två lärare så sent som i går.

Joakim Jonsson (S), oppositionsråd i Sollentuna, är mycket kritisk till att Dibber International Sollentuna så snabbt gick över till undervisning på engelska.

– Det är obegripligt att man kan genomföra en så plötslig förändring utan att ansöka om tillstånd eller ha en ordentlig dialog med föräldrarna. Skolan ska vara en trygg plats där elevernas kunskap står i centrum, inte skolledningens experiment, säger han.

L vill ha en utredning

Kommunalrådet Anna-Lena Johansson är också kritisk.

– Självklart måste de skolor som är verksamma i Sollentuna följa de regler och förordningar som finns, och undervisningen ska bedrivas på svenska. Att elever känner stress och inte kan följa vad som sägs i klassrummet är helt oacceptabelt, säger hon.

Hennes partikamrat Henrik Thureson, förste vice ordförande i utbildningsnämnden, ska nu ta initiativ i nämnden till att en utredning genomförs och att ledningen för Dibber ska förklara hur detta har kunnat ske och hur problemen ska rättas till.

– När det gäller fristående skolor är det Skolinspektionen, inte kommunen, som har tillsynsansvaret. Men det här rör nästan 300 Sollentunaelever och då måste vi som har ansvar för grundskoleutbildningen i kommunen få en förklaring till hur det här har kunnat ske och till hur situationen nu ska ställas till rätta, säger han.