Ica Skogsbacken ligger intill Näckrosens tunnelbana. Enligt butikspersonalen har stölderna av bland annat kött, parmesanost och olivolja ökat med 300 procent sedan SL öppnade spärrarna i tunnelbanan.

– Vi förlorar mycket pengar, men framför allt blir det en otrygg arbetsplats för vår personal, sade butikschefen Malin Ulucan nyligen till Mitt i.

SL har hävdat att de inte känner till denna utveckling och att det har varit lugnt på tunnelbanestationen sedan testet inleddes. Polisen har inte heller kunnat slå fast något direkt samband mellan de öppna spärrarna och stölderna.

Men Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, ser stöldvägen som ett tecken på att de öppna spärrarna är en dålig idé.

– Nu får vi ytterligare bevis på att det här är någonting som inte bara drabbar SL:s kassa och ekonomi, utan nu går det här också ut över tredje man.

"Måste ta konsekvenserna"

Han anser att pilotprojektet bör avbrytas "omedelbart".

– Och att regionen ska kompensera dem som nu drabbas av ökade stölder, skadegörelse och annat.

Polisen har än så länge inte slagit fast något samband mellan stölderna och de öppna spärrarna. Hur ser du på det?

– Polisen måhända gör initialt andra bedömningar, men jag tror att det tyvärr är någonting som ökade arbetsinsatser och resurser kommer att behöva hantera längre fram.

Hur sugna tror du att skattebetalarna är på att pengar tas för att ersätta en Ica-butik?

– Jag tror inte att skattebetalarna är särskilt nyfikna på att dra i gång den här typen av experiment från första början. Jag tror också att skattebetalarna ser och förstår att de politiker som drar i gång sådana här experiment också måste ta konsekvenserna av resultatet av dem.

Tamsons får medhåll av sin partikollega Lars Rådén, kommunalråd i Solna.

"Solnas styrande måste börja markera mot sina partikollegor i regionen, lägg ner experimentet med spärrarna och återinför buss 57 i stället", skriver han till Mitt i.

Styret ser tiden an

Mitt i har sökt avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar. I ett mejl skriver han att det är tråkigt att höra om stölderna på Ica:

"Jag förstår såklart att det leder till en stor frustration och rädsla för butikens anställda."

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Martin Svensson

Han vill inte spekulera i orsaken till att stölderna ökar. Dock poängterar han att andelen resande utan biljett inte är särskilt hög på andra ställen i kollektivtrafiken som saknar spärrar, så som tvärbanan.

Fendert upplever att testet med spärrarna är uppskattat av många. Han är samtidigt ödmjuk inför att ytterligare insatser kan behövas, utan att specificera vilka.

"Det är ett pilotprojekt som vi ska utreda efter ett år, jag tror inte att man kan dra några givna slutsatser så här tidigt in i projektet. Vi har såklart en ständig dialog med polisen om tunnelbanan ur trygghets- och säkerhetssynpunkt, där deras inspel väger tungt", skriver han.