Gamla stan

I augusti förra året inträffade en allvarlig trafikolycka i Gamla stan. En bilist svängde höger från Skeppsbron upp på Slottsbacken. Då körde han på två personer som var på väg över ett övergångsställe.

En kvinna i 40-årsåldern avled. Den andra kvinnan skadades svårt.

Föraren var en man i 80-årsåldern. Han åtalades för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada.

Mitt påstående är att han tryckt på gasen.

"Tryckt på gasen"

Händelsen fångades på film. Med hänvisning till den uppgav åklagaren att det var tydligt att mannen inte bromsat när han kom till övergångsstället.

– Mitt påstående är att han tryckt på gasen. Det är kopplat till att han sökt vård för att han haft problem med benen och fötterna. Det menar jag tyder på att han varit medveten om sina besvär och då tycker jag att han inte bör köra bil, har åklagaren Zilla Hirsch tidigare sagt till Mitt i.

Villkorlig dom

I måndags föll domen i Stockholms tingsrätt. Mannen fanns skyldig på samtliga åtalspunkter, men brotten bedömdes inte som grova utan av normalgraden.

Påföljden blev villkorlig dom samt dagsböter på totalt 21 000 kronor. Han ska även betala skadestånd till kvinnan som skadades och den avlidna kvinnans anhöriga.

Mannen nekade till brott. Han menade att han kört långsamt, sett sig för och att han uppfattade övergångsstället som fritt. Vidare hävdade han att de problem han sökt läkarvård för inte var så allvarliga att han inte kunde köra bil.

Inte grova brott

Domstolens bedömning var att han borde sett kvinnorna när de var på väg över gatan och att han inte iakttagit väjningsplikten.

Däremot ansåg de det inte bevisat att mannen tog en medveten risk genom att köra bil i sitt hälsotillstånd, eller att olycksförloppet kunde knytas till hans fysiska begränsningar.

"Vid en samlad bedömning finner tingsrätten därför att hans oaktsamhet, trots de mycket allvarliga följder som den medförde, inte når upp till den nivå som krävs för att brottsligheten ska rubriceras som grov," skriver de i domen.

Åklagare Zilla Hirsch tycker att det var viktigt att rätten prövade huruvida det rörde sig om grova brott eller inte.

– Tingsrättens dom är välmotiverad, skriver hon.

Mitt i har sökt mannens försvarsadvokat för en kommentar.

Förare åtalad efter ha kört ihjäl kvinna i Gamla stan

En person dog i olyckan, en annan skadades svårt. Nu har föraren, en man i 80-årsåldern, åtalats för bland annat grov vårdslöshet i trafik.

Gamla stan

I augusti förra året blev flera personer påkörda av en bilist vid Slottsbacken. En kvinna i 40-årsåldern avled av sina skador och en annan person skadades allvarligt.

Föraren, en man i 80-årsåldern, har nu åtalats. Det var Aftonbladet först att rapportera.

Misstankarna rör grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada.

Av åtalet framgår att mannen kört bil, trots att han varit medveten om att han haft försämrad funktion i muskler och motorik i benen.

Gasade i stället för att bromsa

Själva händelsen fångades på film. Där ska man kunna se hur målsägandena befinner sig mitt på ett övergångsställe när bilen kommer.

– Jag menar att föraren inte har haft den uppmärksamhet som krävs när man befinner sig vid ett övergångsställe, där man kan räkna med att det finns oskyddade trafikanter, säger Zilla Hirsch, åklagare.

Hon menar att det på filmen framgår att mannen inte bromsat, då bromsljusen inte tändes.

– Mitt påstående är att han tryckt på gasen. Det är kopplat till att han sökt vård för att han haft problem med benen och fötterna. Det menar jag tyder på att han varit medveten om sina besvär och då tycker jag att han inte bör köra bil.

Enligt åtalet nekar föraren till brott.

Händelsen inträffade i höstas vid Slottsbacken i Gamla stan.

Händelsen inträffade i höstas vid Slottsbacken i Gamla stan.

Anders Björklund

Man åtalad – körde på två personer i Gamla stan

Kvinna dog av skadorna ✔ Misstänks för grovt vållande till annans död